Retfærdig Rengøring

Tale ved 3F’s demonstration for Retfærdig Rengøring d. 26. sep. 2023, af Thake Fogh Cordt, byrådsmedlem for Enhedslisten Favrskov

Kære arbejdere, kammerater og venner

I dag står vi sammen om at sætte fokus på Favrskov Kommunes ansvar for at sikre ordentlige løn og arbejdsvilkår, når byrådet, på fællesskabets vegne, vil have løst en kommunal opgave af en privat virksomhed.

Alle har ret til at arbejde under forhold, der respekterer deres værdighed, sundhed og sikkerhed.

Som kommune, har vi et særligt ansvar for at sikre lige løn og vi har et særligt ansvar for at bekæmpe diskrimination. Social retfærdighed er fundamentet i det lokale fællesskab der udgør en kommune.

I dag skal Favrskovs byråd godkende en kontrakt med en private virksomhed, der skal stå for rengøringen i den vestlige del af Favrskov Kommune i de kommende år. Det er resultatet af en udbudsproces, som 3F og Enhedslisten har fulgt med stor bekymring, da der har været væsentlige problemer med udbudsmaterialet, når det kommer til at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Når kommunen ikke er præcis i udbudsmaterialet, så åbnes der op for ulige konkurrencevilkår og social dumping.

Der er to særlige bekymringer i denne sag:

• For det første præciserer kommunen ikke, at løn og ansættelsesvilkår skal ske ud fra den toneangivende overenskomst. Hvilket betyder at de virksomheder der byder på opgaven, kan vælge at byde med en pris der svarer til en dårligere overenskomst. Dette åbner op for en situation, hvor virksomheder konkurrerer om at give de dårligste løn- og arbejdsvilkår. Vi risikerer at det ikke bliver den bedste virksomhed der vinder, men at vinderen bliver den virksomhed der er villig til at presse sine medarbejdere mest. Det er også problematisk for virksomhederne selv, da der ikke er fair betingelser for at byde på opgaven. Uden faste overenskomstmæssige rammer i udbuddet, så kan konkurrenterne fifle med løn- og ansættelsesvilkår for at give et billigere tilbud. Dette skaber et uretfærdigt og usundt marked for denne type opgaver.
  • For det andet så skriver kommunen i udbudsmaterialet, at virksomhedsoverdragelse er kommunen “uvedkommende”. Kommunen synes altså ikke, at kommunen skal være med til at sikre medarbejdernes vilkår, hvis medarbejderne fyrres og genansættes til at udføre samme job af en ny leverandør. Kommunen afviser herved at hjælpe medarbejderne med at bevare deres anciennitet og andre rettigheder optjent igennem deres arbejde.

Social retfærdighed er fundamentet, når vi skal stå sammen om vores velfærdssamfund!

Virksomhederne skal kunne have tillid til at konkurrencen sker på lige vilkår.

Lønmodtagerne skal være sikret de rettigheder som de har optjent, og lønmodtagerne skal være sikret mod at deres generelle løn- og ansættelsesvilkår, bliver en kastebold i et ufint spil mellem virksomheder.

I dag tager Favrskovs Byråd stilling til én konkret rengøringsopgave i den vestlige del af kommunen. Men hvis det her er stilen for kommende udbudsrunder, så er det stærkt bekymrende!

Det er bekymrende fordi kommunens borgerlige flertal gerne vil have sendt flere opgaver i udbud, og det er ekstra bekymrende fordi der i den kommende tid vil komme et stadigt stigende pres fra regeringen på at frisætte borgerne fra regler og rettigheder. Mette Frederiksen er Centrum-Højre regeringens bannerfører for et opgør med velfærdsstaten. Bannerfører for en samfundsforandring hvor fællesskaberne afvikles til fordel for en privatisering, hvor velfærdsordninger og rettigheder opgives til fordel for private forsikringsbaserede modeller.

Det er en privatisering som regeringen fortæller os, er nødvendig fordi der ikke er råd til at imødekomme borgernes forventninger til gode skoler og gode sygehuse, der er ikke råd til at give de løn og ansættelsesvilkår til de pressede velfærdsmedarbejdere, der kan sikre at der er medarbejdere nok til at udføre opgaverne … og det siger regeringen i samme åndedrag, som den proklamerer nye skattelettelser.

Skattelettelser til dem der allerede har, så man i højere grad får mulighed for at tilkøbe private services i takt med at kernevelfærden udsultes.

Enhedslisten er helt med på at tale om forenkling og afbureaukratisering – men for os er målet en demokratisering af arbejdspladserne! Ved at forenkle og afbureaukratisere rammerne, så kan den enkelte medarbejder få lang større indflydelse på sin hverdag. Enhedslisten arbejder for at den enkelte lønmodtager igennem demokratisering og selvstyre får rum til at bruge sin faglighed.

Er der tale om ældreplejen, så skal medarbejderne have større indflydelse på tilrettelæggelsen af arbejdet, så de kan bruge deres faglighed til at hjælpe borgeren, i samspil med borgeren. Vi skal have tillid til at den fagligt kompetente medarbejder og borger sammen kan beslutte, hvilken hjælp der er nødvendig. Vi skal have demokratiseret arbejdspladserne, så både medarbejdere og borgere får langt større indflydelse på deres hverdag. Det kan vi godt gøre uden regerings private forsikringssamfund, hvor de sårbare borgere mister deres rettigheder, og hvor de stærke får skattelettelser.

Men det kræver politisk vilje! Det kræver at vi ikke gør som vi plejer.

Det kræver at vi har lokale byråd der tager sig tid til at kigge udbuds materiale ordentligt igennem, for at sikre ordentlige løn og arbejdsvilkår.

Det kræver at vi har stærke lokale fællesskaber der kæmper for social retfærdighed.

Når centrum-højre regeringen for alvor begynder sit opgør med velfærdsstaten, så må vi stå fast og stå sammen, i kampen for social retfærdighed.

Vi må insistere på at vejen frem er en demokratisering af arbejdspladserne.

Demokratiseringen af arbejdspladserne er den forenkling og frihed vi har brug for, som samfund, for at sikre udviklingen mod et mere socialt retfærdigt samfund.

Tak for at I er med her i dag, for at minde byrådet om, at de har et medansvar for at sikre ordentlige løn og arbejdsvilkår.

Tak for ordet