En afbalanceret kommunal repræsentation? Ikke helt!

Et tema i kampagnen har været den omfattende ulighed mellem øst og vest, nord og syd.

Mange kandidater spillede det “lokale” kort. Og for nogle vælgere, er det måske et endnu vigtigere resultat end “Blå mod Rød”. Men hvordan udmønter det sig i resultaterne?

Hvis man runder op eller ned i forhold til indbyggertallet, kan hvert valgsted have ambitioner om at få mindst ét byrådsmedlem og op til fire i Hammel Nord.

Den “perfekte” fordeling mellem vest og øst, hvis vi ønsker en ligelig territorial repræsentation, ville være 11 byrådsmedlemmer fra den vestlige del af kommunen og 14 fra den østlige del.

I 2017 var fordelingen mellem vest (10) og øst (15) ret god, uden at være perfekt. Men i Øst havde kandidaterne med base i Søften været massive stemmeslugere og samlet 6 mandater. Et område, der repræsenterer 6 % af befolkningen, hentede næsten en fjerdedel af de kommunale mandater hjem.

Valget i 2017 efterlod også 3 valgsteder uden en direkte repræsentant: Hadsten Syd, Foldby og Lading.

I 2021 ændrede kortet over den lokale repræsentation sig drastisk enten på grund af resultatet eller på grund af flytning.

Fordelingen mellem Vest og Øst er mere ulige end nogensinde, med 7 mod 18.

I vest er alle de valgte fra Ulstrup (3) eller Hammel Nord (4). Hvilket efterlader de mere landlige områder uden en direkte repræsentation.

I øst slugte Søften-kandidaterne dog ikke så mange stemmer og endte med at dele lidt mere med deres naboer. Denne gang er det Hadbjerg, der ligger på førstepladsen med hensyn til overrepræsentation med 3 mandater.

Lading har stadig ikke nogen direkte repræsentant, og får i denne gruppe selskab af Hammel Syd, Thorsø/Sall/Haurum (som kunne forvente 2) og Laurbjerg/Houlbjerg.

Sammen med Søften nyder Hadsten Nord, Hinnerup Nord og Ulstrup alle godt af en ekstra plads ved bordet i forhold til deres størrelse.

Interessant nok er Ulstrup stadig repræsenteret af de samme 3 byrådsmedlemmer: Flemming Nørgaard, tidligere 1. viceborgmester, Lars Storgaard, tidligere 2. viceborgmester og Søren Gade, tidligere medlemmet af både Planudvalget og Teknik- og Miljøudvalget. Hvis de ikke kan skabe de forandringer, som folk i Ulstrup forventer, hvem kan så?

Alligevel er resultatet her. Det er let at vide, hvad der mangler rundt om hjørnet, hvad der kan forbedres næste gang. Det er menneskeligt. Men det kræver et reelt engagement at gå ud og forstå de områder, som er underrepræsenteret eller slet ikke er repræsenteret.

Forhåbentlig er de nye byrådsmedlemmer klar over denne situation, og at de hver især ikke er valgt gennem en minikreds eller for en bestemt interessegruppe, men for hele kommunen.

Clément Blain

Enhedslisten