Ældre har også et liv

Hvornår er man gammel og hvordan leves livet så?

Et stort spørgsmål også her i valgkampen. Nogle ældre er meget friske og har et godt og aktivt liv selv i en høj alder: Læser, skriver, arbejder og har mange kontakter.

Og andre bliver desværre syge, demente og må på plejehjem. Et alternativ kunne værre seniorfællesskaber, så længe det er muligt.

Lever vi op til det gode liv for de ældre i Danmark og Favrskov? Der er nok mange svar, men jeg vil prøve at gå lidt dybere.

Det er selvfølgelig vigtigt for alle ældre/gamle, at få de daglige behov dækket i form af mad, husly, godt tøj og motion. Men det er ikke nok og slet ikke på et plejehjem. Her er det vigtigt med et kærligt personale, der er fagligt dygtigt og der skal være mange varme hænder. Et aktivt fællesskab. Og sikkert mindre papirarbejde.

Ældre demente og syge på et plejehjem har jo en historie at fortælle. De har arbejdet som murer, landmænd, lærer, pædagoger eller hvad de nu har gjort. Lavet mad, passet have, klædt sig pænt og arbejdet et langt liv. Demente har fysiske og psykiske problemer, der er minder, men livet leves i nutiden. Derfor er det vigtigt med oplevelser og aktivitet hver dag. Mad ”som vor mor lavede” eller mere eksotisk mad, lugten og oplevelsen af natur for landmanden, en teater- eller musikoplevelse for den kreative person, lugten af mad og gerne fingre i maden. Ergo flere fysiske oplevelser. Er vores plejehjem indrettet sådan? Nogen måske. Men absolut ikke alle. Det drejer om penge, varme hænder og ikke mindst indstilling. Ergo fokus på det gode liv. Uden kontakter i hverdagen og åndelig føde går det ikke.

Bendt Lund Nielsen
Kandidat for Enhedslisten Favrskov