Letbanen er bedre end sit rygte – og burde køre til Favrskov

I Stiftstidende 4. marts glæder Mette Nøhr fra Favrskov Byråd sig over, at byrådet endegyldigt har sagt nej til letbanen. Desværre er hendes læserbrev fyldt med fordomme og varm luft.

Jeg er naturligvis enig med hende i, at Favrskov Kommune ikke alene kan finansiere, at letbanen bliver forlænget til Hinnerup. Men det er jo ingen naturlov, at regeringen ikke vil betale til etableringen. Byrådet i Kiel har således for nylig besluttet at bygge en letbane i byen. Det kan kun lade sig gøre, fordi den tyske stat finansierer en meget stor del af etableringsudgifterne. Når det er muligt i Tyskland, burde det også kunne ske i Danmark.

Mette Nøhr kritiserer letbanen for at være ustabil. Og det er naturligvis rigtigt, at der har været mange startproblemer, og at der er også fortsat kan være problemer med rimfrost på banen til Djursland – og at der med mellemrum er bilister, der kører ind foran letbanen. Men alligevel er letbanen nu meget præcis, og på den indre strækning og Odderbanen er letbanens rettidighed bedre end S-toget i København. Som jævnlig bruger af letbanen kan jeg tilføje, at den også er mere præcis end busserne.

Når Mette Nøhr kan skildre letbanen på en så negativ måde, er det, fordi hun hænger fast i det billede, medierne skabte i letbanens første år – hvor de gjorde det til en stor historie, når letbanen af en eller anden grund ikke kørte. Det var i høj grad den tidlige ledelses skyld, og i dag er virkeligheden en anden. Letbanen er i dag langt bedre end det rygte, der blev skabt i dens første år.

Bortset fra det, så er ingen transportformer perfekte. Alle former for transport kan opleve forstyrrelser; det kan fly, skibe, broer, busser, motorveje – også almindelige tog. Der er imidlertid ingen medier, der kritiserer Storebæltsbroen, når den er lukket af storm, eller E45, når den er lukket som følge af ulykker. Men letbanen er derimod et nemt mobbeoffer.

Noget andet er, at Mette Nøhr nok så flot lover, at “vi skal udvikle og styrke den kollektive trafik i Favrskov”. Enig, men det er jo helt gratis at skrive sådan. Det er varm luft helt uden bud på, hvordan den kollektive trafik skal udvikles og styrkes, når letbanen nu er begravet.

Vi kan se, at busserne taber passagerer, mens letbanen omvendt får flere og flere passagerer. Måske fordi den slet ikke er så tosset, den letbane – selvom den er i vejen for bilisterne flere steder. Så kom med bud, Mette Nøhr. Hvordan vil du helt konkret forbedre den kollektive trafik i Favrskov?

Læserbrev i Århus Stiftstidende: I har fundet et nemt mobbeoffer: Letbanen er bedre end sit rygte – og burde køre til Favrskov (7. marts 2023)

Peder Meyhoff, Hinnerup, tidligere medlem af Favrskov Byråd for Enhedslisten

Mette Nøhr: Lad os droppe de hårde ord og i stedet finde de gode løsninger: Sådan styrker vi den kollektive trafik i Favrskov (23. marts 2023 Århus Stiftstidende)