En balanceret udvikling af Favrskov

Vi er i Enhedslisten også notorisk tilhængere af en fortsat debat om, hvordan vi undgår den ”skævvridning”, man åbenbart helst ikke må tale om i byrådet, men som alle vi andre taler meget om.

Jeg har med stor glæde noteret mig, at det som har været omdrejningspunkt for de første tre vælgermøder, jeg har deltaget i, nemlig hvorvidt udviklingen af hele Favrskov kommune prioriteres tilstrækkeligt, blev debatteret på et byrådsmøde i efteråret.

Desværre var det bare ikke alle, der mente, at det var nødvendigt at diskutere – især i Venstres byrådsgruppe (se artikel af Preben Just i MJA, 13. september).

Jeg er klar over, at mange i Venstre er af den opfattelse, at når der satses på vækst i i hovedbyerne og nogle særligt udpegede områder af kommunen, så vil det trække resten af kommunen med og have en positiv afsmittende effekt for alle. – Men der er jo ingen garanti for at nye boliger og arbejdspladser i Søften-Hinnerup gør det lettere at sælge grunde og boliger i fx Ulstrup. De to ting hænger ikke nødvendigvis sammen.

Derfor er vi i Enhedslisten også notorisk tilhængere af en fortsat debat om, hvordan vi undgår den ”skævvridning”, man åbenbart helst ikke må tale om i byrådet, men som alle vi andre taler meget om.

Vores bud er et styrket nærdemokrati.

Vi vil derfor arbejde for, at man fra kommunens side understøtter og motiverer til flere klyngesamarbejder i stil med det, der er sat i søen som Favrskov4ren (Bøstrup, Granslev, Houlbjerg, Laurbjerg). Her har man igangsat arbejdet for f.eks. at ”skabe overblik over og profilere landsbyklyngens ressourcer (erhverv og forening), så de samlede lokale ressourcer udnyttes bedre.”  Et arbejde som kræver store ressourcer i sig selv, men som i den grad er i hele kommunens interesse.

Vi har derfor allerede i vores indsigelse til kommuneplanen argumenteret for, at dette samarbejde bør indgå i kommunens udviklingsstrategi. Og vi mener, at der skal tilbydes konsulentbistand og særlige rettigheder, hvis man vælger at gøre sig mere bæredygtige ved at gå flere landsbyer sammen.

Hvis Favrskov bliver kendt for sådan et positivt samarbejde mellem borgere og byråd om styrkelse af nærdemokratiet, vil det også være med til at tiltrække flere nye borgere og erhverv.

En balanceret udvikling af Favrskov