Trampoliner, en sag for børn og insekter

Vi bør overveje at tilføje trampoliner til vores nuværende og nybyggede legepladser.

Hvis vi kan undgå hundredvis af private GLS-leverancer, reducere arealet af overdækket jord og tilfredsstille alle børn, med en simpel tilføjelse til vores legepladser, bør vi nok gøre det.

Efter høringen om det nye udviklingsprojekt i Laurbjerg kiggede jeg på de nybyggede områder i Favrskov. Jeg ønskede at forstå, hvordan de nye ejere brugte og indrettede deres haver. Mens jeg studerede satellitbillederne på Google Maps, slog det mig, hvor mange trampoliner der var i de nyeste zoner. Unge familier, der flytter ind i deres nye parcelhus, er hurtige til at udstyre deres have med dette must-have.

Alene i Hadsten lå 103 af de 397 trampoliner (ja, jeg talte dem), der blev fundet, i disse områder. Børnene kunne næsten gå rundt i deres nabolag ved at hoppe fra den ene trampolin til den anden. Det samme mønster kunne iagttages i Hammel og Hinnerup.

Trampoliner er gode for børn, det kan man ikke argumentere imod. Men denne observation fremhæver to problemer:

For det første kan vi ud fra Hadsten og den gennemsnitlige størrelse af en trampolin (3 m) beregne, at Favrskov er dækket af lidt mere end 2 fodboldbaner af vandtæt lærred eller vævet polypropylen. Forestil dig det samme område dækket af vilde blomster, køkkenhaver eller frugttræer. Det ville ikke ændre verden, det ville kun være en dråbe for biodiversiteten, men en god dråbe.

For det andet er der i områder med lejligheder og rækkehuse næsten ingen trampoliner. Jeg tror ikke, at børn i lejligheder eller huse med små haver er mindre hoppeglade.

Lad os sørge for, at ingen børn på grund af økonomiske eller boligmæssige forhold berøves glæden ved at hoppe i det uendelige. Lad os også reducere behovet for individuelle trampoliner med et kollektivt svar.

Lad os af hensyn til børnene og insekterne bygge trampoliner som standard på alle nye legepladser og på nogle af vores eksisterende legepladser.

Diskuterede og talte med Louis, 8 år gammel.

Clément Blain, Laurbjerg

7. november 2022