Paradigmeskift i Favrskov Kommunes sagsbehandling

Der er brug for et markant skift i sagsbehandlingen i Favrskov Kommune; borgeren, det hele menneske, skal i fokus!

Enhedslisten Favrskov oplever sagsbehandlingen som en velment administration af onesize løsninger, hvor de kommunale tilbud er for generelle til reelt at hjælpe den enkelte borger med de problemer som vedkommende står i. Og Enhedslisten Favrskov oplever, at man som borger skal kæmpe unødigt hårdt og længe for at få hjælp. Dette er en generel problemstilling for sagsbehandlingen i Favrskov Kommune, og problemerne er særlig tydelige når det handler om Sårbare Børn og Unge-, Voksenhandicap- og Jobcentersager.

Den lange sagsbehandlingstid gør, at den enkelte borgers problemer vokser, både for den enkelte, men oftest rammes hele familien. Det betyder at sagerne bliver mere komplekse og at hjælpen skal søges på tværs af flere kommunale myndigheder, hvorved både borger og kommune risikere at miste overblikket, og til tider arbejder ud fra modstridende målsætninger og juridiske krav.

Når hjælpen trækker ud og problemerne vokser og spreder sig, så bliver forløbene dyrere og længere. De stigende omkostninger til lovbundne serviceydelser betyder, af forvaltning og byråd ser sig tvunget til at gennemføre besparelser. Og eftersom man fokuserer på de kommunale serviceydelser i stedet for borgerne, så er der en tendens til, at det er sagsbehandler ressourcer, bredden i tilbuddene og den forebyggende indsats der spares på, da det her er kommunen selv, der definerer serviceniveauet.
Denne tilgang bider sig selv i halen; øger antallet af sager, øger kompleksiteten i sagerne og presser den kommunale økonomi yderligere – og i særdeleshed presser de svageste borgere urimeligt hårdt.

Favrskov har brug for at skifte retning; fokus skal fremover være på at hjælpe borgeren dér hvor borgeren er.

Hvad er det så der skal ændres?

Det er Enhedslistens klare opfattelse, at de borgere der har brug for hjælp, og de medarbejdere der skal yde hjælpen, grundlæggende har et fælles mål: Godt socialt arbejde der hurtigt hjælper borgerne med deres problemer. Og ligesom vi mener at borgerne skal sikres, mener vi også at god sagsbehandling forudsætter et godt arbejdsmiljø.

For sagsbehandler
• Den enkelte sagsbehandler skal sikres tid til at sætte sig ordentligt ind i en given sag.
• Forvaltningen skal arbejde mere aktivt med en fastholdelsesstrategi for at reducere personalegennemstrømningen – så borger ikke rammes af skiftende sagsbehandlere og så vi ikke mister de gode kompetencer.
• Forvaltningen skal sikre et permanent godt læringsmiljø, så antallet af fejl i sagsbehandlingen reduceres markant. Det betyder at der skal være tid til læring, rum til at prioritere det sociale arbejde, og mulighed for at forankre ny viden i organisationen.
• Forvaltningen skal løbende og systematisk være i dialog med borger om, hvordan borger oplever den kommunale service, og hvordan den kommunale service kan forbedres, så den bliver mere relevant for den enkelte borger.
• Det kommunale tilsyn skal revideres – og være meningsgivende for både borger og sagsbehandler. Et område hvor tilsynet skal skærpes, er ift. uddannelseskompetencer på botilbud for Sårbare Børn og Unge. Over en kortere periode, skal der indføres krav om relevante uddannelseskompetencer hos de voksne, der arbejder på botilbud for Sårbare Børn og Unge.

For borger
• Borger skal sikres en indsats garanti, med en forudsigelig og progressiv proces, der sigter mod en sagsbehandlings periode på maksimalt 2 år.
• Ved komplekse sager skal borger sikres en uafhængig tovholder, der ud fra borgers præmisser, står for at koordinere indsatserne på tværs af de kommunale- og evt. øvrige myndigheder, og så borger kun skal henvende ét sted, når de skal i kontakt med kommunen.
• Borger skal sikres en uafhængig klagemulighed i kommunen. Borgers retssikkerhed såvel som generel ordentlighed i sagsbehandlingen, skal sikres ved en udvidet klagemulighed over, de for borger, relevante forhold i sagsbehandlingen. Den uafhængige klageinstans skal have ressourcer nok til også at løfte komplekse sager.

• Sagsbehandlingstider og ventetider ift. igangsættelse af forløb, skal generelt være tilgængelige på kommunens hjemmeside. Oplysningerne herom skal opdateres kvartalsvist.

Thake Fogh Cordt, spidskandidat for Enhedslisten Favrskov