Mindeord for Niels Engdal Nielsen

Enhedslisten i Favrskov har mistet en god kammerat, Niels Engdal Nielsen. Niels var med til at stifte Rød/Grøn Fællesliste i Hinnerup Kommune og blev siden et af de første medlemmer i Enhedslisten i Favrskov. I en lang periode var Niels kasserer for afdelingen, og Niels var – som man kan se – også fast førstemand når der skulle sættes plakater op.

I 1980’erne var Niels medlem af DKP; også her var han meget aktiv og ofte med til at sælge Land og Folk foran Brugsen i Hinnerup – og altid klar til en politisk diskussion. Det var en skuffelse for ham at partiet smuldrede omkring 1990, men Niels opgav bestemt ikke drømmen om at skabe et mere socialt og mere lige samfund.

Niels var noget så sjældent som indfødt Hinnerup’er, og han vidste altid hvad der foregik rundt om i den gamle Hinnerup Kommune – alt det som vi andre først fandt ud af når vi kunne læse om det i avisen. Men Niels fulgte også med i både landspolitik og international politik, og han var altid velorienteret og klar med skarpe kommentarer til de seneste tvivlsomme forlig og reformer.

Niels var født i 1953 og blev uddannet som murer i 1970, men han fik tidligt arbejde som faglærer i Århus Kommune. Her arbejdede han flere steder inden for det socialpædagogiske område, bl.a. var han med til at opbygge et økologisk gartneri sammen med voksne udviklingshæmmede.

Han blev i 2000 merituddannet som socialpædagog, og fortsatte derefter arbejdet med sårbare, udsatte unge. I 2006 vendte Niels imidlertid tilbage til sit gamle murerfag og startede sammen med sin bror byggefirmaet Engdal Byg. Niels blev imidlertid ramt af flere sygdomme og gik tidligt på efterløn. Men han fortsatte med at dyrke sit sociale engagement både i Enhedslisten og i andre sammenhænge.

Niels’ sidste projekt var et cykelværksted i Røde Kors-regi for syriske flygtninge. Niels så det primært som et integrationsprojekt med stor vægt på at lære flygtningene mere dansk. Men der var bestemt også brug for cyklerne i en kommune der som Favrskov har en noget mangelfuld kollektiv trafik.

Tidligere var Niels også en af de drivende kræfter bag Hinnerup Bevaringsforening der arbejdede med at registrere og bevare de gamle huse i Hinnerup og omegn.

Niels var meget sympatisk vellidt; han var et rigtig godt menneske, og vi vil savne ham i Enhedslisten. Vores tanker går også til Elsebeth som Niels boede sammen med i mange år.

Bisættelsen finder sted fra Vestre Kirkegårds store kapel mandag den 26. september kl. 13.30.

I stedet for evt. blomster kan man betænke Røde Kors, donation til Asyl, konto 4183 2520118880
mrk. Niels Engdal Nielsen.

Byrådsmedlem for EL i Favrskov

19. sep 2016