Det er rigtig træls at Midttrafik ryster på hånden mht. rute 124

Midttrafik har besluttet at lukke rute 124 der kører fra Hammel over Hinnerup til Søften. Det er rigtig træls, både fordi det er en pendlerrute til Skejby Sygehus og fordi den som den eneste busrute forbinder Hammel med Hinnerup.

Ganske vist vil nogle få afgange på rute 200 blive videreført til Hammel, men det er en fattig trøst. Og til gengæld mister Grundfør sine afgange med rute 200.

Midttrafiks argument er at ruten endnu ikke er blevet til den store passagertrafik. Men det argument holder ikke, først og fremmest fordi det tager tid at opbygge en ny busrute. Når folk har købt bil, skifter de ikke til bus blot fordi der kommer en ny busrute. Det er omvendt; det er først når man står og skal vælge mellem (en ekstra) bil og bussen, at bussen kan blive et interessant valg.

Hertil kommer at rute 124’s ruteføring er blevet ændret flere gange, og at der tidligt blev talt om at ruten måske ville blive lukket. Den slags skaber forvirring og uro – og kan føre til passagerflugt. En ny rute har brug for ro, ikke usikkerhed. Det er netop usikkerheden der fører til at folk vælger at købe bil.

Nu må vi så se om Midttrafik vil holde fast i de få afgange der fortsætter fra Hinnerup til Hammel – eller om usikkerheden fortsætter. Med de store arbejdspladser der er i Århus Nord, burde der være basis for en busforbindelse – men det kræver ro og tålmodighed at bygge ruten op.

Og foreløbig har Midttrafik ikke vist evne til at udvise tålmodighed.

Byrådsmedlem for EL i Favrskov

29. mar 2015