Favrskov forvandles til Dunkelskov

Er den tillukkede kommunale forvaltning en barriere for kommunal service, der virker?

Lokalavisens nytårsudgave bragte de nye byrådsmedlemmers oplevelse af byrådsarbejdet, hvor flere kredser om kompleksitet, systemmagt, vanetænkning og sågar en positiv overraskelse over den lukkede mødestruktur.

Indrømmet, jeg har stillet en del spørgsmål til borgmesteren det forgange år. For eksempel:

• Er der virksomheder i Favrskov, der i dag har lov til at udlede PFAS i naturen (som i Slagelse, skandalen med RGS-Nordic)?
  • Eller hvis fagprofessionelle beskylder Favrskov Kommune for lovbrud i landsdækkende medier, så har jeg stillet spørgsmål til Borgmesteren for at få oplyst sagen.

Eller hvis en handicappet borger klager over at være blevet sat ned i ydelse/indkomst, fordi vedkommende skal i gang med en beskæftigelsesrettet indsats, og så oplever at blive glemt af kommunen (ingen indsats) – så stiller jeg spørgsmål for at få afklaret om der er brug for et loft på sagsbehandlingstiden (sagsbehandlingstid uden indsats på nedsat ydelse).

Det er blevet til omtrent 10 af sådanne breve med spørgsmål til borgmesteren, fra andre byrådsmedlemmer og jeg selv inklusiv, i løbet af 2022. Her i januar afvises svar på sådanne spørgsmål, fordi det tager tid at skrive svar på de mange spørgsmål, for eksempel det her med om kommunen bare må sætte en borger ned i ydelse uden at igangsætte den tilhørende indsats.

Jeg anerkender fuldt ud, at der skal være tid til at svare, og accepterer fuldt ud også lange svar tider (hvis det er komplekse spørgsmål), eller en afvisning (hvis et svar kræver en større analyse eller en egentlig undersøgelse).

Men…

Favrskov forvandles til den mørke Dunkelskov, når de folkevalgte ikke kan få belyst spørgsmål, som de vurderer er af væsentlig almen interesse for udviklingen i kommunen. I en i forvejen dunkel politisk proces, hvor beslutninger træffes i lukkede udvalg og kun positive tilkendegivelser finder vej til byrådsmøderne, så er det særligt vigtigt, at de valgte bestyrelsesmedlemmer får klare svar på deres spørgsmål.

Hvor det kunne have være ønskværdigt med et lysåbent Favrskov, trives en mørk underskov af bureaukratisk kompleksitet og vanetænkning, der formørker det lokale fællesskabs handlemuligheder.

Med en organisering af den kommunale beslutningsproces i små lukkede udvalg.

Hvor spørgsmål fra udvalgsmedlemmerne afvises.

Hvor det åbne månedlige byrådsmøde kun viser overfladens positive historier.

Hvor borgerinddragelse holdes til et absolut minimum.

Det er opskriften på en organisation der modsætter sig videndeling og samarbejde. Her afvikles evnen til læring. Læring fra både egne, borgernes og andre kommuners erfaringer.

Nu hvor den nye regering varsler markante besparelse i kommunerne – og hvor kommunerne kun gives ”frihed” til selv af vælge, hvor der skal spares, er det for alvor vigtigt at byde med vanetænkning, for at sikre kvaliteten i arbejdet for vores mest sårbare borgere.

At organisere Favrskov som en mørk Dunkelskov vil i denne situation for alvor blokere de nødvendige tværgående og helhedsorienterede løsninger, som der er brug for. Hvis vi som kommune skal matche de voksende udfordringer, så er det nødvendigt med en mere åben og en mere mangfoldig organisering – hvor Dunkelskoven forvandles til en åben Favrskov, hvor vi lyttende inviterer ny viden og gode erfaringer ind, så vi kan få åbenhed i forvaltningen og kommunal service der virker.

Thake Fogh Cordt
Byrådsmedlem – Enhedslisten
Hammelvej 60
8370 Hadsten