Landsbyerne

De landsbyer, der vil, skal have mulighed for at udvikle sig. Kommunen skal være en samarbejdspartner i den proces.

Flere resurser og rettigheder til landsbyerne og Landsbyrådet, fx. med hensyn til infrastruktur, offentlig transport og cykeladgang, forsamlingshus, max. afstand i tid til lokal skole og daginstitutioner, fællesarealer til rekreative formål, rådighedsbeløb.

Landsbyerne oplever ofte, at de møder mange bureaukratiske forhindringer, når de henvender sig til kommunen. Vi foreslår derfor, at kommunen opretter et Landsbykontor, der kan fungere som én fælles indgang for landsbyerne til kommunen.

Vi foreslår lokale resurseplaner. Vi ønsker, at kommunen forpligter sig til at igangsætte en udvikling, så de lokale kræfter kan udnyttes bedre og mere klimavenligt. Bæredygtighed og fællesskab er to sider af samme sag og bør udmøntes i forsøg med f.eks. fællesskabsøkonomier og bæredygtig turisme.

Der skal derfor også laves bæredygtige udstykninger, som underbygger dette og den nødvendige ekspertise skal stilles til rådighed.

Nogle landsbyer vælger at arbejde sammen for at skabe bedre bæredygtighed i forhold til beboergrundlag, rekruttering til aktiviteter og chancer for at blive hørt i den politiske debat. Det er vigtigt, at kommunale planer for disse områder inddrager landsbyklyngerne (fx. Laurbjerg, Houlbjerg, Granslev og Bøstrup) og arbejder med de deltagende landsbyers område som en helhed. Både for at respektere det lokale initiativ og for at gøre brug af evt. bedre muligheder for at udnytte de lokale resurser klogt. Det indebærer også en revision af de lokale transportmuligheder, så børn, idrætsudøvere m.fl. kan komme frem til de aktiviteter, der tilbydes/arrangeres i nærområdet. I den forbindelse bør alle muligheder afprøves – el-cykler, delebiler, landsbychauffør – og evalueres til videre udvikling.

Vi arbejder for at udvikle lokalrådene, så de afspejler holdningen i landsbyerne. Kommunen skal aktivt opfordre borgerne til at stille op, når der vælges nye lokalråd, således, at der foretages åbne og reelle valg om pladserne i rådet. De initiativer, som landsbyernes repræsentanter tager via Landsbyrådet, skal følges op af forvaltningen. I øjeblikket er der et samarbejde om at skabe overblik over de grønne arealer i landsbyerne for at styrke biodiversitet og sikre en rimelig fordeling af kommunalt og lokalt vedligehold. Det er rigtig godt og bør følges op af yderligere samarbejder mellem forvaltning og landsbyerne, som er med til at sikre en god balance mellem lokalt initiativ og kommunal service.

Det er væsentligt, at kommunens børn og unge inddrages i disse processer. Enhedslisten ønsker større fokus på og særlige tiltag for børn og unge og deres inddragelse i en udvikling af landsbyerne. Vi foreslår derfor, at der afsættes midler til, at dette arrangeres i samarbejde med landsbyernes repræsentanter.

#landsbyer #landsbyråd #favrskovkommune