Danskundervisning: De uvelkomne flygtninge

Flere af byrådets borgerlige politikere har gennem de sidste år skrevet læserbreve hvor de harcelerer over at flygtningenes fravær fra undervisningen er for stort. Fornylig var Venstres Kurt Andreassen ude i samme ærinde. Velkommen til et fremmed land, kalder han sit læserbrev i Midtjyllands Avis.

Umiddelbart ser fraværet også højt ud, men Kurt Andreassen ved godt at der er mange forskellige årsager – som sygdom, børns sygdom, praktik, møder, lægebesøg, dårlige busforbindelser – og måske også manglende motivation, da udsigterne til permanent ophold jo er små.

Noget helt andet er imidlertid hvorfor de overhovedet skal lære dansk? Venstre har netop været med til at aftale en finanslov med et såkaldt paradigmeskift. Nu er målet ikke længere at integrere flygtningene, men at sende dem hjem – uanset hvor længe de har været her, og hvor godt de og deres børn er integrerede.

Det er bare det sidste led i en lang række af benspænd for flygtningene. Og dybest set handler det jo nok om at mange borgerlige politikere mener at flygtningene – måske er det bestemte flygtninge? – er uvelkomne.

Enhedslistens tidligere byrådsmedlem Peder Meyhoff har skrevet et læserbrev i Midtjyllands Avis, De uvelkomne flygtninge, hvor han går i rette med Kurt Andreassen – samt kritiserer den hykleriske holdning hans indlæg er udtryk for.

1. december 2018