Byggeri

Enhedslisten vil arbejde for at Favrskov Kommune fastlægger ambitiøse kriterier for CO2-neutralt kommunalt byggeri ved at satse på at brug af mursten og beton begrænses. I stedet skal der satses mere på huse af træ samt genbrug og genanvendelse af mursten og andre materialer. Det er  desuden muligt at bruge både mursten og cement der er fremstillet på en mindre klimabelastende måde end man traditionelt gør.

Der kan f.eks. findes inspiration i den nye frivillige bæredygtighedsklasse, så der arbejdes med en livscyklusvurdering, der viser bygningens samlede klimapåvirkning.

Enhedslistens vision er at alt nybyggeri i kommunen fremover bliver klimavenligt og bæredygtigt.

Vi vil derfor fortsat kræve at kommunen følger op på den allerede vedtagne politiske aftale fra budget 2020, hvor der står:  “vilkår om øget anvendelse af mere bæredygtige byggematerialer [skal] indgå i overvejelserne omkring udformningen af konkrete lokalplaner for nye boligområder.

Enhedslisten ønsker at Favrskov Kommune tager initiativ til en byggeudstilling med bæredygtige materialer i samarbejde med Håndværkerskolen i Hadsten og et bæredygtigt byggefirma.

Det er Enhedslistens holdning, at der i Favrskov Kommune bør arbejdes med at skabe +energiområder for erhverv.

Erhvervsområderne skal planlægges så de i sig selv kan producere mere energi end der forbruges i området. Kommunen skal sammen med de nye virksomheder etablere en infrastruktur der kan gøre områderne selvforsynende med energi