Tilføj en diætist til menuen

Hvis du er forælder til et lille barn, kan den mad, der serveres i Favrskovs institutioner,til tider virke tvivlsom, både hvad angår kvantitet og kvalitet. Jeg ved, at dette er situationen for mange forældre i Laurbjerg børnehave.

Det er vigtigt, at alle kan være sikre på, at deres børn får dækket deres basale behov. Ingen forældre skal bekymre sig om, hvorvidt deres børn mangler vigtige indtag eller om de går rundt og er sultne.

En simpel løsning ville være at få en diætist med til bordet. Det er blevet gennemført for vores ældre (jf: Værdighedspolitik for Favrskov Kommune, vedtaget af byrådet 28. maj 2019), og det er på tide at gøre det for vores yngste borgere.

I betragtning af at hver aldersgruppe har et specifikt behov for kalorier og næringsstoffer, skal menuerne og deres specifikationer skræddersys til hver enkelt publikum. Disse detaljerede menuer, herunder mængder, skal offentliggøres ugentligt og være let tilgængelige for at sikre, at vi leverer tilpasset mad og gør familierne trygge.

Jeg tror fuldt og fast på kollektive løsninger, men de forudsætter gennemsigtighed, information og diskussion. På lang sigt kunne jeg godt tænke mig en kommunal kantine, som ville være i konstant samarbejde med lokale producenter, diætister og institutioner.

Men så længe vi bestiller kommunal mad, er vi nødt til at have en diætist, der på forhånd godkender hver ugentlig menu som værende god nok til den aldersgruppe, den er beregnet til.