Der er en grund til, at busserne er tomme

Favrskovs borgere står over for massive uligheder, når det gælder den offentlige transport. Dette problem påvirker også vores evne til at omstille os til en grønnere kommune. Selv om det kan løses, kræver det at forstå virkeligheden for brugerne og en stærk politisk vilje.

Et almindeligt scenarie

Lad os forestille os, at en indbygger fra hver landsby uden bil, bliver bedt om at komme til et møde i Jobcentret en tirsdag morgen kl. 9.30, og at de vil sigte efter at tage hjem igen kl. 10.30. Hvornår skulle de så tage af sted? Hvor meget ville det koste? Hvornår ville de være hjemme?

Ved at bruge Rejseplanen ville brugerne først blive konfronteret med en uforståelig køreplan. Priserne, ruterne og varigheden er helt forskellige fra det ene tidsrum til det andet, fra udrejse til hjemrejse. Denne manglende forudsigelighed i pris, rute og turens varighed er den første store forhindring i vores aktuelle problem med offentlig transport.

Derefter vil du bemærke, at priser og varighed af din rejse, ikke på nogen måde er proportionelle med den tilbagelagte afstand.

Hele turen frem og tilbage ville i alt tage mellem 2 timer og mere end 5 timer. Ironisk nok ville en bruger fra Vissing, 5 kilometer fra Hadsten, få den længste tur.

Hvordan kan man løse det?

Minimum ville være at have ture hver time gennem hver landsby, 5 dage om ugen, med retning mod det nærmeste transportknudepunkt (Ulstrup, Hammel, Hadsten og Hinnerup) med et grundlæggende net af buslinjer (A busser), der forbinder de 4 knudepunkter.

Livet stopper naturligvis ikke om fredagen kl. 17.00, og der bør sikres en ordentlig service i weekender og om aftenen. Det ville også være med til at indarbejde brugen af offentlig transport som et almindeligt transportmiddel.

Det skal også være overkommeligt. Man kunne argumentere for, at det koster os som samfund mere at have en uoverkommelig offentlig transport, da de få busser ender med ikke at blive brugt. Omkostningerne for brugerne bør bringes så tæt som muligt på nul, og zonesystemet bør forenkles fra 20 zoner til en håndfuld, hvis ikke kun én.

For 2022 håber jeg, at vores nye byråd vil have den politiske vilje til at vende den offentlige transport i landdistrikterne fra at være en gentagelse til at være attraktiv.

03.02.2022