Hvorfor taler vi egentlig ikke om udvikling?

Kandidater, vi behøver ikke at have alle svarene, men vi er nødt til at stille os selv de rigtige spørgsmål.

Det er tydeligt, at meget få synes at tale om eller tænke på udvikling i denne valgkamp.

Hvis vi ser bort fra de utallige artikler og indlæg, hvor de borgerlige partier synes at forveksle udvikling og udvidelse, så er det ingen steder at finde.

Udvidelse er de borgerlige partier rigtig gode til. De vil bygge mere, alle steder. De vil også gerne betale mindre skat, idet de hævder, at det ikke vil påvirke serviceniveauet. Og vi skal kun lave måltider efter danske opskrifter. Bare fordi.

Vi er en landkommune, men vi er et kludetæppe af byer og mennesker. Hvad skal vores fælles fremtid være? Hvad ønsker vi, at den skal være? Hvordan får vi folk i den nordlige og vestlige del af kommunen til at føle, at de er en del af kommunen? Hvordan ønsker vi at behandle vores sårbare mennesker? Hvordan ønsker vi at bidrage til verden? Hvordan tackler vi udfordringerne med ansvarlig og tilgængelig mobilitet? Hvordan støtter vi vores forskellige industrier i den uundgåelige omstilling, som de vil blive nødt til at stå over for? Hvordan vil den globale opvarmning påvirke vores kommune? For det vil den gøre på et tidspunkt. Disse spørgsmål bør være ledende for udviklingen af vores kommune.

Kan disse spørgsmål besvares med planer om at bygge flere parcelhuse og fodre folk med 100 % danske frikadeller til alle måltider? Det er jeg ikke sikker på. Tværtimod, faktisk tværtimod.

Lille Favrskov i lille Danmark kan ikke ændre verden. Men vi kan bidrage. Og jeg vil ønske, at det næste byråd får lov til at stille, og måske endda besvare, nogle af disse spørgsmål.

Clément Blain, Laurbjerg
Byrådskandidat for Enhedslisten