Forsvandt klimaviljen med valgplakaterne?

Når der skal stemmes i byrådet, virker de ihærdige grønne ord fra både valgkamp og januars lokalaviser til at være glemt.

Det lader til at være nemmere at planlægge og placere nye store vind- og solanlæg end at forholde sig til de konkrete klimaaftryk, som kommunens egen virksomhed afsætter. Der er jo selvfølgeligt også den helt store forskel, at det ene vil være noget, der skal realiseres en gang i fremtiden, mens det andet sker på den helt korte bane. Byrådet har det måske bedst med at tage ansvar for det, man kan nøjes med at tale om?

Teknik og Miljø er jo flinke til at gøre os politikere opmærksomme, hvis en beslutning har alvorlige klimamæssige konsekvenser, men det lader jo til at være spild af papir, hvis man ikke handler på oplysningen.

Præcis som med kommunens økonomi har vi på klimaområdet et budget. Klimakrisen forværres, når vi ikke holder os inden for en bæredygtig grænse. Tænk hvis kommunens økonomifolk i sagerne skriver, at den her beslutning “koster en anselig sum penge”, men ingen gad interessere sig for hvor mange penge, eller følge op på om kommunens økonomi var i balance. Ville man være tilfreds med en “den fixer vi i fremtiden” holdning?

Jeg anerkender fuldt ud, at det ikke er nemt at beregne en klimaeffekt, men lad os nu komme i gang. I Middelfart Kommune er man startet. Her har de en pragmatisk tilgang, hvor de stille og roligt får opbygget kompetencerne til at vurdere den overordnede klimaeffekt af et forslag, der hvor det giver mening. Vurderinger af klimaeffekten er afgørende, fordi vi modsat i dag så kan vurdere, om det kan betale sig at vælge en mere grøn løsning, eller om der skal igangsættes et grønt projekt, der kan opfange drivhusgasser for at sikre, at vi samlet set overholder Favrskovs Klimabudget.

I den nye klimaplan for Favrskov, der skal vedtages i år, skal der indgå konkrete forslag til projekter, der kan reducere Favrskovs klimaaftryk, så vi kan leve op til Paris aftalen. Det er forslag, der skal beregnes, og som der skal følges op på. Lad os nu komme i gang med opgaven og få opøvet kompetencerne, så vi bliver dygtige og effektive til at vurdere, hvordan et forslag påvirker klimaet. Så vi klogt kan vælge bæredygtige løsninger, eller klogt vælge hvordan vi bedst kompenserer ved at indfange drivhusgasser.

Det er ikke nok med grønne ord og flotte artikler, hvis klimaviljen ikke følger med ind i byrådssalen.

Thake Fogh Cordt
Byrådsmedlem – Enhedslisten