Atomkraft er alt for dyrt

I Avisen Danmark 4. april 2021 skriver Søren Flott fra Dagbladenes Bureau om kulkraft og atomkraft. Desværre har hans research været meget overfladisk. Der er naturligvis helt korrekt at kulkraft sviner alt for meget, og at det skal udfases så hurtigt som overhovedet muligt. Det er er også korrekt at den finske Olkiluoto 3-reaktor snart bliver sat i drift. Men Søren Flott overser at Olkiluoto 3 er blevet meget forsinket og langt dyrere end forventet.

Det var meningen at Olkiluoto 3 skulle sættes i drift i 2010, men undervejs er startdatoen blevet udskudt mange gange. Og nu regner man med at kunne starte kommerciel drift i februar 2022. Den oprindelige pris var sat til 3 mia. euro, men den endelige pris ser pt. ud til at lande omkring 11 mia. euro. Langt den største del af regningen er endt hos entreprenøren, det franske Areva.

Areva havde den franske stat som hovedentreprenør, men vanskelighederne med bl.a. Olkiluoto 3 førte til at firmaet blev rekonstrueret i 2016. Det Areva der nu hænger på Olkiluoto 3 er 100 procent ejet af den franske stat. Det bliver altså de franske skatteydere der kommer til at betale, men bygherren, det finske el-selskab, har også måttet acceptere en stor ekstraomkostning.

Spørgsmålet om hvordan fremtidens energi vil blive produceret, afhænger i høj grad af økonomien. Og allerede i dag kan både vindmøller og solceller producere elektricitet billigere end atomkraft – og desuden langt mere sikkert. Man har heller ikke problemer med det radioaktive affald bagefter.

Jeg kan tilføje at Areva også bygger et nyt akraftværk, Flamanville 3, i Frankrig. Det skulle have været taget i drift i 2012, men kommer nu tidligst i gang i 2022. Også her er der sket voldsomme prisstigninger. Og en sidste ting: finnerne planlagde oprindeligt at bygge også et Olkiluoto 4, men den plan blev sat i bero i 2015. Gæt selv hvorfor.

tidl. byrådsmedlem for Enhedslisten
Kandidat til KV 21