Budget 2024-2027

Budget 2024-2027

Enhedslistens økonomiske mål for Favrskov Kommune

Enhedslistens økonomiske mål for Favrskov Kommune er at have en balanceret økonomi på både kort og lang sigt – en forudsætning for at give kommunens borgere den bedst mulige service.

Ordinær drift og anlægsudgifter:

Det betyder, at vi skal have et overskud i den almindelige drift, der løbende kan finansiere udgifter til kommunale projekter og anlæg.

Ideelt set ønsker vi et årligt overskud på mellem 90 og 110 millioner kroner, som kan bruges til at finansiere kommunale anlæg, men det er vigtigere for os at sikre kvaliteten i den kommunale kernevelfærd.

Prioritering af kernevelfærd:

Enhedslisten prioriterer velfungerende velfærdsservices af høj kvalitet over anlægsprojekter. Dette inkluderer dagtilbud, skoler, støtte til sårbare borgere og ældreomsorg.

Selvfølgelig er anlægsprojekter vigtige, da de kan være med til at skabe de nødvendige fysiske rammer for god service, men for Enhedslisten er anlæg ikke et mål i sig selv. Vores primære fokus er at have tilstrækkeligt med veluddannede medarbejdere, der kan levere kvalitetsservice.

Økonomi i balance:

Vores mål er at opretholde en økonomi i balance. Hvis det ikke er muligt på en ansvarlig måde at opnå det ønskede overskud på 90-110 millioner kroner i driftsbudgettet, vil vi prioritere kernevelfærd over anlægsprojekter og reducere budgettet til kommunale projekter i visse perioder.

Kassebeholdningen

Der skal opretholdes en kassebeholdning på mindst 140 millioner kroner, inklusive overførsler. Dette sikrer en sund og stabil økonomi for Favrskov Kommune.


Enhedslisten viser hvordan man kan prioritere kernevelfærd og klima i stedet for nedskæringer og asfalt.

Det mest ansvarlige Enhedslisten kan gøre er at vise at der er en bedre vej. Når alle andre partier kalder på besparelser i ”nødvendighedens navn”, i en situation hvor det går historisk godt i Danmark, er det vigtigt for Enhedslisten at vise, så konkret som muligt, at denne opstillede nødvendighed er falsk.

Det budget som de andre partier er blevet enige om for Favrskov 2024-2027 afspejler en politisk prioritering. Enhedslisten vil prioritere anderledes; vi vil lave et balanceret budget uden løbende forringelser for borgere og medarbejdere, et mere klimavenligt budget, og et budget der tager bedre hånd om vores svageste medborgere.

For Enhedslisten er det vigtigt at stoppe op og undersøge om der er alternativer, når flertallet råber ”nødvendighed” og peger på nedskæringer. Politik er et spørgsmål om vilje, og hvis vi vil, kan vi gøre Favrskov væsentligt bedre inden for de rammer vi er givet af folketinget.

Konkrete punkter:

Finanslovens midler: Enhedslisten insisterer på, at de 5 mio. kr., som Favrskov Kommune modtager med den nye finanslov, skal investeres i borgernær velfærd. Hvis disse midler ikke går til driften, svarer det til en rammebesparelse, hvor man fjerner 5 mio. kr. fra kernevelfærden hvert år.

Skolerne: Enhedslisten ønsker at tilføre samlet 17 mio. kr. over en periode på 4 år til skoledrift.

Forebyggende indsatser: Enhedslisten stræber efter at fastholde og gerne udvide forebyggende indsatser, der hjælper sårbare børn, unge og voksne, så de ikke får brug for de dyreste og mest omfattende foranstaltninger.

Klimaindsats: Enhedslisten er fast besluttet på at opretholde klimaindsatsen på mindst samme niveau som i klimaplanens første år. Man kan ikke tale sig ud af klimakrisen, der skal handling til!

Bæredygtige institutioner: Enhedslisten ønsker at opføre skoler og daginstitutioner, der er både miljøvenlige og i stand til at imødekomme fremtidige behov. Dette vil reducere vores klimapåvirkning og sikre, at læringsmiljøerne kan tilpasses fleksibelt.

Prioritering af kernevelfærd: Enhedslisten prioriterer kernevelfærd over en udvidelse af Århusvej til 4 spor. Vi sætter kvalitet i undervisning og forebyggende sociale indsatser over en midlertidig reduktion af myldretids trafikproblemer.


Hvis Enhedslisten havde flertallet!

Kommunens budget er et aktivt politisk redskab med en kolossal betydning for hverdag og livsmuligheder, både for borgerne i kommunen og for de medarbejdere der ansat til at hjælpe kommunens borgere.

Enhedslistens budgetforslag er baseret på de vilkår regeringen har sat for kommunen, samt et mål om økonomisk balance for Favrskov Kommune. Det er afgørende for Enhedslisten at fastholde og helst forbedre kvaliteten i de kommunale dagtilbud, grundskole, ældrepleje og de mange tilbud der skal hjælpe vores særligt sårbare borgere.

Vores forslag er et budget i balance, med et minimalt kassetræk over en 4 års periode, i en situation hvor det er hensigtsmæssigt at reducere kassebeholdningen en anelse fra de svimlende ca. 540 mio. kr. som den er kommet op på over de seneste år.

Her er også tale om et budget hvor den borgernære velfærd og de kommunale kerneopgaver prioriteres frem for nye kommunale anlæg. Vi har således skruet anlægsbudgettet ned på 90 – 100 mio. kr. årligt for at prioritere at der er medarbejdere nok til løse opgaverne ude i daginstitutionerne, skolerne, ældreplejen og i de forebyggende sociale indsatser.


Stigende udgifter og fastholdelse af kvalitet

Udfordringer på Socialområdet:

For to år siden steg udgifterne til sårbare børn, unge og voksne med handicap eller sociale og psykiske udfordringer betydeligt, hvilket pressede Favrskovs budgetter. Nu står vi over for lignende udfordringer, især vedrørende udgifter til private bosteder for voksne.

Regeringen fortsætter med at vender ryggen til dette område og håber på at kommunerne løser udfordringerne. I Favrskov har det brede flertal ikke fokuseret tilstrækkeligt på denne udfordring, og udgifterne ser ud til at fortsætte med at stige de kommende år.

Enhedslisten er selvfølgeligt parat til at tilpasse budgetterne for at imødegå stigningen i disse lovbundne udgifter, men det er afgørende at byrådets flertal nu begynder at se udfordringerne i øjnene i stedet for at håbe at de forsvinder af sig selv.

Forebyggende indsatser:

Rigtigt mange af vores borgere står med en barsk hverdag, hvor deres behov for hjælp vokser. Enhedslisten mener, at det mest ansvarlige i denne situation er at fastholde og udvide forebyggende indsatser for at imødekomme borgernes stigende behov og undgå lange ventelister for hjælp.

På skoleområdet ønsker vi at øge mulighederne for at indrette undervisningen, så alle elever kan være med og trives. Forbedrer vi ikke rammerne i grundskolen, for både de elever der har det fagligt nemt og de elever der af forskellige årsager er udsatte, så øger vi risikoen for at eleverne og deres familiers får brug for hjælp.

Hvis vi ikke når hurtigt frem med en forebyggende hjælp, så stiger det økonomiske pres på kommunen. Jo længere tid der går før hjælpen når frem, desto mere omfattende, langvarig og dyr bliver løsningen.

Nedsættelse af et trivselsudvalg:

Enhedslisten har gentagne gange foreslået nedsættelse af et udvalg, der aktivt arbejder med at finde lokale løsninger til at forbedre trivslen og forebygge behovet for dyre indgreb. Dette udvalg skal løbende komme med anbefalinger til forvaltningen og byråd.

Øget bevilling til Frivilligcenter Favrskov:

Enhedslisten ønsker at øge bevillingen til Frivilligcenter Favrskov for at lette civilsamfundets muligheder for at hjælpe, især hvor opgaverne bedst kan løses af frivillige eller hvor det offentlige trækker sig fra sociale indsatser.

Fokus på forebyggelse:

Enhedslisten mener det er vigtigt at forebygge, og vi vil derfor ikke spare på de forebyggende indsatser. Vi ønsker desuden at etablere et lokalt udsatteråd. 49 andre kommune har udsatteråd, hvor repræsentanter for udsatte borgere kan komme med anbefalinger til forvaltning og byråd om hvordan de sociale indsatser kan sammensættes således at de virker bedst muligt.

Investering i folkeskolen:

Enhedslisten vil prioritere knapt 17 mio. kr. ekstra til skolerne over en 4-årig periode. Pengene skal tilføres den nuværende tildelingsmodel, så skolerne kan bruge dem fleksibelt i overensstemmelse med lokale behov. Vi ønsker ikke at detaljestyre, hvordan den enkelte skole bruger midlerne.

Opsporing af PFAS-forurening:

Vi mener, at det er afgørende at afsætte 400.000 kroner til kommunen, så den kan iværksætte opsporing af PFAS-forurening på eget initiativ. Ventetider og usikkerhed omkring forureningssituationen skaber risici for borgerne, og vi ønsker at håndtere dette problem effektivt.


Bæredygtige kommunale anlægsprojekter

Prioritering af børn og unge:

Enhedslisten lægger vægt på at skabe gode fysiske rammer for vores børn og unge.

Vi insisterer på at bygge klima- og naturvenlige strukturer og afviser at investere i traditionelle vejanlæg i frem for forebyggelse og kernevelfærd.

Klima, miljø og Biodiversitet

Det er afgørende at fastholde vores indsats for biodiversitet på det aftalte niveau.

Vi prioriterer at fastholde kommunens energiinvesteringer (Energibanken), overvågning og styring af energiforbrug, samt udskiftning af vejbelysning – energi er stadig både et spørgsmål om klima og sikkerhed.

Enhedslisten vil afsætte 6 mio. kr. til cykelsti-projekter for at fremme klimavenlig transport, sikkerhed og sundhed ved at gøre cykling mere attraktivt og sikkert. Der skal være penge til at starte på at etablere de cykelstier der allerede er beskrevet i det tekniske prioriteringskatalog.

Børn og unges trivsel og udvikling:

De fysiske rammer i vores dagtilbud og i vores skoler er afgørende for vores børns trivsel og udvikling. Enhedslisten støtter finansieringen af Korsholm Skole & Børneunivers samt renoveringen af Tungelundskolen. Men vi mener, at det er problematisk at løse kapacitetsproblemer i skoler og daginstitutioner ved hjælp af konventionelle bygningsudvidelser med stor klimapåvirkning og begrænset funktionalitet.

Enhedslisten ønsker at investere i bæredygtige og fremtidssikrede læringsmiljøer og vil gerne oprette fleksible puljer til bæredygtig kapacitetsudvidelse i stedet for at øremærke midler til klassiske byggerier af institutioner og klasseværelser med et højt klimaaftryk. Vi vil derfor gerne fastholde puljerne til faglokaler, legepladser og læringsmiljøer, samt yderligere 19 mio. kr. i overslagsårene til etablering af nye bæredygtige dagtilbudspladser.


Realistiske reduktioner med begrænset betydning for serviceniveauet

Ansvarlig økonomisk brug af kommunens midler:

Enhedslisten mener, at kommunens økonomiske ressourcer skal anvendes ansvarligt og på indsatser, der faktisk virker.

Hvis vi finder ud af, at en indsats ikke opnår de ønskede resultater, skal vi være villige til at standse den eller ændre den. Dette kan også indebære justeringer af budgettet for at opnå effektivisering.

Udfordringer på grund af begrænset vækst i kommunale udgifter:

Regeringens stop for væksten i kommunale udgifter presser kommunernes økonomi og tvinger kommunerne til at overveje besparelser, der måske ikke er hensigtsmæssige eller realistiske.

Enhedslisten er imod at implementere sådanne uhensigtsmæssige eller urealistiske besparelser, men vi er villige til at finde reduktioner på 7,6 millioner kroner om året på områder, hvor erfaringer fra andre kommuner viser, at serviceniveauet ikke påvirkes negativt. Vi ser også på områder, hvor der er ubrugte midler, eller hvor regeringen har pålagt kommunen en specifik besparelse.

Forebyggende indsats og hurtig hjælp:

Det er af afgørende betydning, at Favrskov Kommune aktivt arbejder med at forbedre trivslen blandt dem, der har det svært, og tilbyder hjælp der virker, til børn, unge og voksne med minimal ventetid.

Kvaliteten og hastigheden af kommunens serviceopgaver er et økonomispørgsmål, da der er en sammenhæng mellem at yde hurtig hjælp og reducere omkostninger.

Når kommunen ikke hjælper borgerne hurtigt, kan deres problemer vokse, hvilket fører til øgede udgifter. I år har udgifterne vokset sig så store, at vi oplever et budgetpres og skal tilføre betydelige midler til socialområdet (19 millioner kroner årligt).

Thake Fogh Cordt
Byrådsmedlem, Enhedslisten Favrskov
Mobil: 41 71 22 76
Email: [email protected]

Hent artiklen som pdf
El Favrskov Budget 2024 – 2027


BILAG:

Forslag til reduktioner som Enhedslisten kan støtte og har med i Enhedslistens samlede budgetforslag

Forslag til udvidelser som Enhedslisten kan støtte og har med i Enhedslistens samlede budgetforslag

 

Forslag til anlæg som Enhedslisten kan støtte og har med i Enhedslistens samlede budgetforslag