Midttrafik: Det er ikke nok med Flex

Midttrafik har varslet store reduktioner på buskørslen i Favrskov kommune. Rute 111 skal helt spares væk, og rute 200 skal beskæres så den kun går til Hinnerup (og ikke videre til Hammel). Begge dele vil især ramme borgerne i Foldby-Korsholm-Norring.

Formand for Teknik- og Miljøudvalget, Anders G. Christensen (V), har i et interview luftet muligheden for at Midttrafiks blå busser kan erstattes af Flextur og Flexbus. Det er positivt at kommunen vil finde finde alternativer, men desværre er hans forslag ikke optimale.

Flextur og Flexbus er begge gode løsninger hvor der er meget få passagerer, men både 111 og 200 har  passagerer på alle afgange. Det er ganske vist ikke mange, men nogle er der, især på 111. Der er derfor behov for fast kørsel på de to strækninger, men det oplagt at der ikke er behov for store dieselbusser. Enhedslisten foreslår i stedet at ruterne bliver kørt med minibusser i en fast køreplan.

Enhedlistens tidligere byrådsmedlem, Peder Meyhoff, har skrevet et debatindlæg hvor han skitserer Enhedslistens plan for hvordan de to ruter/strækninger kan køres med minibusser – som både er billigere i indkøb, billigere i drift, og som er langt mere klimavenlige end store dieselbusser.

1. december 2018