Enhedslisten foreslår kommunal naturbørnehave i Favrskov

Der er et stigende pres på pasning af 3-6-årige børn i daginstitution i Favrskov. Især i den østlige ende af kommunen. Og med pres på den kommunale økonomi og byggemarked med stigende priser er det også økonomisk set relevant at se på en dagtilbudsform der ikke forudsætter nye anlæg. Og her kunne en naturbørnehave være en mulighed.

En børnehave hvor børnene er ude en stor del af tiden hver dag, hele året rundt i al slags vejr. Der findes en populær privat naturbørnehave i Hadsten med lange ventelister. Vores omegnskommuner har også naturbørnehaver. Favrskov kommune bør også tænke i et lignende kommunalt pasningstilbud for de 3-6-årige.

Naturbørnehaver defineres som børnehaver, der dagligt lægger 3-5 timer af det pædagogiske arbejde udenfor institutionen på udearealet og i naturen nær ved. Ofte sker det ved bustransport ud i naturen ud fra et basislokale, hvor børnene afleveres og hentes af forældrene.

En naturbørnehave har en pædagogisk hensigt om at give små børn adgang til naturoplevelser og en miljøbevidst opdragelse og naturdannelse. Her er naturen den store legeplads og børnene får et indblik i naturens verden med dyr, planter, miljø og biodiversitet. Forskning viser, at børn i naturbørnehaver er mindre syge og motorisk bedre end jævnaldrende. Det er også en gevinst. Men kvalitet og det gode børneliv er i centrum.

Der skal selvfølgelig være mulighed for at søge læ for vind og vejr. Der skal også være toiletfaciliteter til børn og voksne. Men ikke nødvendigvis nybyggede lokaler. Hvordan en kommunal naturbørnehave konkret skal udformes, må der arbejdes videre med. Men oplagt at se på mulighederne for at benytte eksisterende bygninger som base for børnehaven eller se på de frivillige foreningers lokaler. Måske kunne der samarbejdes om lokaler og derved skabe en klimavenlig anlægs- og byggeløsning. Eller flytbare lokaler, der kan være fleksible ved nye behov i andre dele af kommunen.

Ved inddragelse af faglige og frivillige organisationer, forældrebestyrelser og personale, samt eksperter på området, kan der tænkes nye tanker om etablering af en naturbørnehave. Enhedslisten ønsker, at byrådet snarest sætter denne proces i gang.

Aksel Madsen
byrådskandidat for Enhedslisten i Favrskov