Natur og miljø

Naturen er ikke kun en ressource – den er noget i sig selv. Trods kommunenavnet er der ikke meget skov i Favrskov, og den skov vi har er primært produktionsskov. Produktionsskov er rigtigt godt, vi har brug for mere træ til byggeri, møbler og biobrændsler. Men vi har også brug for langt mere vild og urørt skov, for at sikre biodiversitet, drikkevandsressourcer, og for at binde CO2 fra luften.

Kommunens skovrejsningsplan skal implementeres og afsøges muligheder for skov flere steder, f.eks. ved at søge efter borgere, der gerne vil lægge jord til skov/træer.

Flere steder i kommunen er drikkevandet truet. I Søften skal vandet hentes fra Århus. Det er afgørende at der bliver sat turbo på skovrejsningen for at at sikre vores drikkevand. Det går alt for langsomt med at sikre de boringsnære områder. Favrskov skal frikøbe arealerne, der hvor der ikke kan laves andre aftaler med lodsejer, og det skal gøres langt hurtigere end det nuværende byråds mål, om at det først skal være på plads i 2032.

Der skal laves en plan for at skabe flere naturområder i kommunen.

Som alternativ til traditionelle parcelhuse foreslår Enhedslisten, at der planlægges med et eller flere områder med sokkelgrunde i områder hvor naturen får lov at udvikle sig (nogenlunde) vildt.

Biodiversitetsinitiativerne skal udbygges og forbedres. Samarbejdet med landsbyerne skal fortsættes så initiativer understøttes lokalt. Kommunens lokalplaner skal efterses for mulige ændringer i en biodivers retning. Arbejdet med oplysning om initiativerne skal fastholdes, så de ikke kommer i modvind og det skal være muligt for kommunens borgere og foreninger at søge vejledning om evt. lokale arter, der bør tages særligt hensyn til.

De grønne korridorer der lægges op til i kommuneplanen skal være så store sammenhængende og vilde som muligt.

Kommunens (bortforpagtede) jord skal drives økologisk

Kommunen skal indlede et samarbejde med landmændene for at udvide naturindholdet på markerne og udvikle forsøg med skovlandbrug.

Vi støtter DN’s forslag om at frede Gudenådalen – og også DN’s ønske om at den nye fredning ved Lysnet kommer til at omfatte et større område.

Der er også stadig brug for bedre formidling af natur- og kulturseværdigheder og flere oplysningsskilte.

Der er stadig flere stiforbindelser i kommunen, der skal arbejdes mere med, bl.a. stien langs Lilleåen mellem Hinnerup og Hadsten.