Klimabelastning

I februar 2022 mistede Enhedslisten tilliden til den nu daværende trafikminister, Benny Engelbrecht, blandt andet kendt for sin modstand mod at genåbne trinbrættet i Laurbjerg. Det udløste en ministerrokade som gjorde daværende skatteminister Morten Bødskov til ny forsvarsminister. Og dermed slap han formentlig for at følge i Engelbrechts fodspor. Hvorfor? Jo, Bødskov har ligesom Engelbrecht holdt oplysninger tilbage for Folketingets medlemmer.

For Engelbrecht handlede det om CO2-belastningen ved store anlægsudgifter, og for Bødskov om CO2-belastningen ved plugin-hybridbiler. De to sager er imidlertid helt parallelle. I begge tilfælde har de socialdemokratiske ministre forsøgt at skjule at deres politik i virkeligheden ikke særlig grøn. Det passer fint med det generelle billede af den socialdemokratiske regerings forsigtige klimapolitik.

Tilfældigvis skete der på sidste byrådsmøde næsten det samme i Favrskov. Her var det dog alle partier – bortset fra Enhedslisten – der stak hovedet i busken og handlede mod bedre vidende. Det var en sag der handlede om en byggemodning i industriområdet i Søften. Det fremgik af sagsfremstillingen at forvaltningen vurderer at byggemodningen ”vil bidrage med en anselig klimabelastning i anlægsfasen, da etablering af veje, stier, forsyningsledninger mv. generelt nødvendiggør et højt ressourceforbrug.”

For at imødegå denne ’anselige klimabelastning’ i anlægsfasen foreslog Enhedslisten blandt andet at forvaltningen undersøgte merprisen ved at anvende mere bæredygtige løsninger og mulighederne for at lave kompensationstiltag i kommunen. Det forslag stemte de øvrige partier ned. Det skete med begrundelser som at det var for dyrt, for besværligt og at det udsatte arbejdet med byggemodningen.

Det med prisen er irrelevant, for eventuelle meromkostninger kan lægges oven i salgsprisen for de pågældende erhvervsgrunde. Men det er rigtigt at det er lidt besværligt, og at det nok også vil komme til at forsinke projektet. Men til gengæld vil det ende med at blive mindre klimabelastende. Og det er ikke sådan at forvaltningen vil stå helt på bar bund.

Det er jo en kendt sag at store dieseldrevne maskiner udleder meget CO2, og at fremstilling af asfalt, beton og plastrør gør det samme. Så det er i høj grad relevant at se på alternativer eller andre muligheder for at reducere udledningen. Og det er uden tvivl også relevant at undersøge hvilke kompensationsmuligheder kommunen har.

Man kan naturligvis ikke helt sammenligne ministerrokaderne med byrådsflertallets negligering af klimabelastningen ved byggemodning. Fx kan man ikke udtrykke mistillid til byrådet. Men i begge tilfælde er det tydeligt hvad fremtiden bringer. Vi bliver nødt til at tage alle former for udledning af drivhusgasser alvorligt – og jo senere vi kommer i gang, des mere voldsom bliver omstillingen. Så der er ingen grund til at vente.

Peder Meyhoff
Email: [email protected]
Tlf.: 24 67 61 33