Generalforsamling 2023

GENERALFORSAMLING 2023

Generalforsamling Enhedslisten Favrskov 27. februar 2023 i Overdrevets fælleshus, Hinnerup.

Dirigent og referent

Dirigent: Per Holm Knudsen

Referent: Peder Meyhoff

Generalforsamlingen er lovlig indkaldt.

Bestyrelsens beretning v. Peder Meyhoff

Godkendt med forskellige tilføjelser, mest om afholdte møder.

Beretning fra byrådet 2022 v. Thake Fogh Cordt

Godkendt

Thake supplerede med det sidste nye om de kommunale VE-planer. Fem VE-projektforslag er på vej, men der er ikke udsigt til lavere elpriser. Og generelt går VE-udviklingen for langsomt i Favrskov. Dog er næsten hele byrådet for den grønne udvikling (DF og NB er ikke med).

PFAS-situationen. Ingen tør undersøge noget af frygt for at finde noget, der kræver dyr oprensning.

Sagsbehandlingen generelt. Ingen vilje til at ændre praksis. Meget svært at ændre sagsbehandlingen.

Renell-situationen. Svært at dokumentere de konkrete problemer, fordi de ansatte/underbetalte er bange for at blive fyret.

Kommunens økonomi. Kommunen er stærkt udfordret på voksenhandicap-området. Kommunen kommer ikke foran, og kan ikke handle proaktivt. Det er et generelt billede over hele landet. Der kommer ikke flere penge fra regeringen. Nogle i byrådet ønsker at udlicitere/privatisere mere. Men omvendt er det måske en mulighed at spare penge på længere sigt ved at hjemtage opgaverne, fx har kommunen ikke (længere) en specialskole.

Den kollektive trafik. Ruterne 115 og 55 mv. fortsætter, nu er det blot kommunen der betaler i st. f. Midttrafik. På mødet fremkom forslag om at flytte 115’s endestation fra Søften til Klokhøjen (en letbanestation 6,5 km sydøst for Søften).

Lang snak om kommunens kassebeholdning og investeringspolitik. Forslag om en workshop/et møde om kommunens budget. Når budget 2024 er forhandlet færdig, bliver der ingen borgerinddragelse, kun et pressemøde.

Under punktet drøftede vi bl.a. også samarbejdet i byrådet.

Thake opfordrede til, at vi snart gik i gang med at finde kandidater til de næste valg.

Regnskab 2022

Godkendt, udarbejdet af Aksel Madsen og med Bendt Lund Nielsen som revisor

Indkomne forslag:

Der var ikke indkommet andre forslag end forslaget til arbejdsplan for 2023.

Arbejdsplan for 2023

Belært af erfaringer undlod generalforsamlingen at lægge sig fast på bestemte temaer og bestemte datoer.

Forsamlingen noterede sig, at flere møder skal ses i sammenhæng med landspartiets arbejdsplan. Herudover indeholdt det fremlagte forslag en række forslag til mødetemaer. Desuden fremkom endnu to forslag på mødet, Besøg af en af EL’s regionsmedlemmer, og EU-valg-forberedelsesmøde (gerne med Nikolaj).

På mødet fremkom også forslag om at holde flere åbne medlemsmøder, og at holde møder spredt rundt i kommunen. Hertil var der opbakning. Der var også opbakning til at lade de mødetemaer nyde fremme, som der var medlemmer, der påtog sig at arrangere.

Det blev overladt til bestyrelsen at arbejde videre med arbejdsplanen.

Budget 2023

Forslaget blev enstemmigt godkendt. Der var positiv stemning for at støtte Solidaritet og kvindeseminaret. Men det blev overladt til bestyrelsen at udmønte beløbene.

Valgt til afdelingsbestyrelsen:

Thake Fogh Cordt
Bodil Kvistgaard Olsen
Per Holm Knudsen
Clément Blain

Valgte suppleanter:

Heidbra Jonsdóttir
Maria Sørensen

Valgt kasserer: Aksel Madsen

Valgt revisor: Bendt Lund Nielsen

Valgt kontaktperson: Peder Meyhoff. Clément Blain vil hjælpe med opgaverne efter nærmere aftale.