Enhedslisten er i takt med tiden – svar til René Schneider (C)

Svar til René Schneiders læserbrev om Enhedslistens forslag om at halvere forbruget og produktionen af kød. Det er helt urealistisk, mener Schneider. Men ikke desto mindre er det den vej vi skal gå. Alle sammen.

René Schneider (C) har skrevet et mærkelig læserbrev i PingvinNyt og i Lokalposten Fravrskov. Det er mærkeligt fordi det ser ud som om det er skrevet for mange år siden.

I læserbrevet kritiserer Schneider Enhedslistens forslag om at halvere produktionen og forbruget af kød. Det er et forslag han åbenbart slet ikke kan forstå.

Men det er indlysende at det er den vej vi skal gå. Vi skal alle steder reducere udledningen af CO2 og de andre drivhusgasser. Og det skal landbruget også. Det er nødvendigt fordi:

– Omkring en fjerdedel af Danmarks klimabelastning kommer fra landbruget. Der er tale om en stigende tendens, fordi mange andre sektorer har reduceret deres udledning.

– Mere end tre fjerdedele af landbrugets klimabelastning kommer fra husdyr, især fra køernes fordøjelse og fra køernes og svinenes gødning. Det vil sige at næsten 20 % af Danmarks samlede udledning af drivhusgasser stammer fra produktionen af kød, mælk, ost og æg.

Hvis vi skal nå klimamålene og bremse den globale opvarmning, er det derfor nødvendigt at også klimabelastningen ved produktion af kød mv. bliver reduceret. Det er både logisk og fornuftigt. Og husk, at hver gang landbruget slipper lettere end andre, bliver det øvrige samfund nødt til at reducere (endnu) mere.

Og ovenikøbet er det sundt at nedsætte sit kødforbrug og i stedet spise mere frugt og grønt. Enhedslistens forslag er således win-win. Det er politik til tiden, mens Schneiders holdning er ude af trit med tiden.

PS! Så synes jeg i øvrigt at Schneider skal holde sig for god til at bruge usaglige argumenter som fx at beskylde Enhedslisten for at være et speltparti. Vi skal nok lade være med at kalde de konservative for et kaviar- og champagneparti.

Den globale opvarmning rammer både i Hadsten og på Østerbro. Den rammer både folk der spiser speltboller og grillbøffer.

Peder Meyhoff, tidligere byrådsmedlem for Enhedslisten

—————