Beretning fra byrådet i perioden 2022

Thake Fogh Cordt, byrådsmedlem, Enhedslisten Favrskov

2022 har været et virkeligt spændende og virkeligt travlt første år for mig som Enhedslistens repræsentant i Favrskovs byråd, hvor jeg sidder i Plan- og Landdistriktsudvalget og i Arbejdsmarkedsudvalget, samt bestyrelsen for LAG Randers-Favrskov*.

Klimaplan, VE anlæg, lokalplaner

På den grønne dagsorden har Favrskov flyttet sig et solidt stykke i den rigtige retning med vedtagelsen af Favrskovs Klimaplan 2050, og det tilhørende indsatskatalog med over 50 konkrete initiativer, der skal reducere Favrskovs klimaaftryk. Senest er planarbejdet sat i gang for 5 nye store energianlæg, der samlet kan få os i mål med klimaplanens ambition om udbygning af vedvarende energi.

Men selv om Favrskov er på vej i en grønnere retning, så er det afgørende fortsat at holde sig for øje, at klimaplanen med sine målsætninger kun lige får Favrskov til at overholde mindstekravene til en dansk kommune. Lykkedes vi med at gennemføre den vedtagne klimaplan, så når vi reduktionsmålene 14 år for sent i forhold til forpligtelserne i Paris-aftalen om maks. 1,5 grads temperaturstigning. For hver grad vi går over målet i Paris-aftalen bliver konsekvenserne markant værre, og det bliver markant vanskeligere at komme tilbage til en klimanormal. Det er derfor utroligt vigtigt, at Enhedslisten vedholdende kæmper for at Klimaplanens mål sættes op, og for at reduktionen af drivhusgasser sker stadig hurtigere.

En lille konkrete ændring som Enhedslisten har fået igennem i 2022 er, at det nu som standard er lovligt at bygge træhuse i nye lokalplansområder. Der er uendeligt langt igen for at sikre 100 pct. bæredygtigt byggeri – men det er et lille skridt i den rigtige retning, og jeg forventer, at vi får taget endnu et nøk i 2023.

Arbejdsmarkedspolitik

Arbejdet i Arbejdsmarkedsudvalget er desværre dybt frustrerende og i udgangspunktet håbløst.

Her hersker en politisk konsensus om, at alt er lovstyret og, at der ikke kan sættes spørgsmålstegn ved forvaltningens læsning af loven. Hvilket betyder, at der reelt ikke er et politisk manøvrerum.  Flertallet er fokuseret på en korrekt sagsbehandling frem for en korrekt og god sagsbehandling. Eksempelvis fastholder man at vejlede i overensstemmelse med minimumskravene til vejledning af borgerne, selv om man godt kan se, at en bedre og hurtigere vejledning ville kunne få sagsbehandlingstiden ned til gavn for både borgere og kommune.

Så efter det første ½ års introduktion til udvalgsarbejdet på arbejdsmarkedsområdet i 2022, har fronterne været trukket skarpt op på denne røde dagsorden, i kampen for at sikre ordentlige forhold for nogle af Favrskovs mest udsatte borgere. I Favrskov har vi en politisk kultur og en organisering, der benhårdt forsøger at presse arbejdskraft ud af de mest sårbare borgere. Uden blik for sociale- og helbredsmæssige omkostninger for de ramte borgere og deres familier. Og uden blik for hvordan dette pres skaber et behov for flere og dyrere kommunale serviceydelser.

Den nye regerings besparelser og omorganisering af Jobcentrene er foreløbigt udsat til slutningen af 2023, så vi ved endnu ikke, hvad der er på vej. Udvalgsarbejdet i 2023 vil derfor fortsat bestå i at sikre, at kommunens arbejde med at øge udbuddet af arbejdskraft fra vores laveste samfundsklasser, sker på en måde der er så ordentlig som muligt. I en situation, hvor det massive byrådsflertal ikke vil anerkende sit ansvar for trivsel og livskvalitet i denne sårbare gruppe, er der virkeligt brug for Enhedslisten til at råbe op, når borgerne ikke behandles ordentligt.

Kommunens økonomi

Prioriteringerne i kommunens økonomi er den helt store kampplads mellem de politiske visioner for Favrskovs udvikling. Det er her nye initiativer og services kan startes, og eksisterende services kan stoppes. Her vælger byrådet, hvad fællesskabet skal bygge og, hvordan borgerne skal hjælpes.

I Favrskov gøres der ikke et stort nummer ud af at italesætte politiske visioner, men de er der og, de er flettet grundigt sammen med kommunens økonomiske rammer. Efter folketingsvalget er det samme politiske partier, der har magten i Regering, KL og Byråd. Det reducere byrådet til en forsamling, der skal få regeringens økonomiske politik til at glide ned lokalt uden for meget modstand. Kommunerne er fastlåst til en borgerlig nedskæringspolitik frem til 2033 for at sikre, at Danmark kan nå sit økonomiske vækstpotentiale. Det er ikke en politik, der forsøger at være til gavn for de mange, men en politik der øger uligheden. En politik der reducerer arbejdernes realløn yderligere og vil skrue ned for befolkningens generelle uddannelsesniveau.

Hvis vi lokalt skal kunne afbøde den borgerlige politik fra Christiansborg, så er det afgørende med en sund kommunal økonomi. Hvis vi lokalt ikke har en god økonomi, så kan vi ikke starte lokale initiativer, der kan stille borgerne bedre end lovgivningens minimumskrav – eller for den sags skyld renovere de skoler og daginstitutioner, som der er brug for, eller etablere den grundvandssikring som situationen kræver.

Favrskovs helt store økonomiske udfordring ligger i byrådets håndtering af de særligt sårbare børn og voksne.

Tilbage i 2021 forlod vi budgetforhandlingerne, bl.a. fordi vi ikke kunne se at de investeringer, der dengang blev foretaget i de sårbare børn og voksne, pegede frem mod socialt bæredygtige løsninger for vores mest udsatte borgere – men bare dækkede det hul, der var opstået i kommunekassen med ca. 30 mio. kr. Og nu i 2023 står vi så i samme situation igen, med en forventet ekstra regning på 16 mio. på voksenområdet i 2024 og, hvor stigende udgifter på specialundervisningsområdet snupper en stadig større del af den samlede ramme til folkeskolen.

I 2022 endte Enhedslisten med at stemme blankt til budgettet fordi mange af vores ønsker endte med at blive imødekommet – men vi stemte altså ikke ja til budgettet fordi der – i lighed med 2021 ikke var tilstrækkeligt, der pegede i en socialt og økonomisk bæredygtig retning.

Kommunens samlede økonomi bliver igen i 2023 det helt store stridspunkt – her bliver der lagt op til at skulle finde besparelser for yderligere 30 mio. på driften. Dels for at dække de stigende udgifter til de mest sårbare og dels fordi byrådsflertallet fastholder målsætningen om 100 mio. kr. til nye anlæg. En særlig joker, der er spillet ind i årets budget, er den kollektive trafik – køreplanerne for skoleåret 2023/2024 kommer på plads med et greb i kommunekassen – men der skal jo være en fremadrettet holdbar plan og et budget, der dækker udgifterne.

Generelt er den kollektive trafik kommet i fokus igen her ved årets udgang, dels grundet Regionens overdragelse af buslinjer til kommunen, dels fordi Letbane udvidelsen til Hinnerup endegyldigt er lagt i graven. Jeg vil derfor på det kraftigste anbefale, at Enhedslisten Favrskov i løbet af 2023 får lavet en ny lokal transportpolitik.

Samlet set er kommunens økonomi stadig som at se et trafikuheld i slowmotion. Regeringen har underlagt kommunen en meget stram ramme. Byrådsflertallet anerkender ikke behovet for at ændre kurs i den førte politik. Og Enhedslisten kan forsøge at råbe advarsler ud ad vinduet. Og for at gøre perspektivet lidt mere dystert, sker det i år samtidig med regeringens frisættelsesdagsorden og samtidig med de lokal borgerliges ønske om at revidere kommunens politik for konkurrenceudsættelse (udlicitering og privatisering).

LAG Randers – Favrskov

I et andet og 100 pct. positivt hjørne er der LAG Randers-Favrskov. Jeg er Favrskovs repræsentant i bestyrelsen for LAG Randers-Favrskov, og her har der i 2022 været et godt og konstruktivt samarbejde med LAG’en om at lave en ny lokal udviklingsstrategi. Strategien definerer det sæt af kriterier, som der skal uddeles støtte efter, til græsrodsprojekter i vores landdistrikter. Det samlet ca. 17 mio. kr. i støtte der skal uddeles over 5 år. Støtte til både lokale virksomheder og lokale foreninger, hvis virke eller projekter vil forbedre rammerne for livet i vores mindste samfund.

Byrådsarbejdet generelt

Samarbejdet med de øvrige partier i byrådet er til tider besværligt. Primært drejer det sig træghed i de store partier, som har vanskeligt ved at høre kritik af den førte linje. Det kommer bl.a. til udtryk i pressen og på byrådsmøderne, men ellers er der en god tone, selvom der til tider er en lidt anspændt stemning. Jeg oplever, at der stadig bliver lyttet til de gode forslag fra Enhedslisten – som fx etablering af et “Landsbykontor”, som var en af de få udvidelser, der kom med i budget 2023, og selv om vi endte med at stå uden for budgettet. Men i lighed med tidligere, er de store partier principielt ikke villige til åbent at stemme for et forslag fra Enhedslisten. Vi kan derfor ikke gøre os forhåbninger om den store indflydelse uden flere Enhedsliste mandater i Byrådet.

Stor tak til alle der har bidraget som baggrundsgruppe for mit arbejde. Det er super vigtigt, at jeg har kunnet spørge jer til råds om de sager, der kommer på dagsordenen i byrådet og stor tak til bestyrelsen for gode råd og feedback på bl.a. indlæg i vores lokale avis. I betragtning af, at vi er en meget lille partiforening, så levere I et kæmpe arbejde!

At vi ikke har større indflydelse i byrådet, er dybt problematisk. Selv på de områder hvor Favrskov ser ud til at bevæge sig i den rigtige retning går det for langsomt. Jeg tror ikke på, at SF har ret, når de stemmer ja til det hele og siger, at det bare et spørgsmål om optimisme, håb og tid, så skal vi nok lande et godt sted. Selv hvis vi ser bort fra de store menneskelige omkostninger som det kommunale system har i dag, så er Favrskov en del af en kapitalistisk kriseøkonomi, hvor vi ubønhørligt bevæger os fra krise til krise. Finanskrise. Klimakrise. Sundhedskrise. Krig. Energikrise. Imens vi venter på den næste krise, må vi ikke bare være håbefulde og ignorere vores medborgeres kvaler i de kommunale systemer. Der er brug for Enhedslisten og der er brug for, at vi får større indflydelse. Et stort ønske herfra er derfor, at partiforeningen allerede nu begynder at samlet et kandidatteam til de næste valgkampe – vi har brug for lokale kandidater fra hele Favrskov og, vi har brug for at begynde at opbygge kandidaternes synlighed og tilstedeværelse i den lokale politiske debat.

*LAG Randers-Favrskov: Støtteordning til udvikling af rammerne for livet i landdistrikterne.