Storegade i Hinnerup

Når jeg bliver (rigtig) gammel og flytter ind til midtbyen i Hinnerup, drømmer jeg om at sidde på en fortovscafé ud for Bagergården på Storegade og drikke en kop kaffe med en lækker kage til. Men den drøm har byrådet blokeret for. De vil fortsat have biler på Storegade. Også på den sydlige ende af gaden – her hvor man ellers fint kunne lave et område med udendørs sommercafé og også andre former for servering.

Men det blev et nej fra byrådets flertal. De vil ikke se fremad og se nye muligheder. De vil kun se tilbage.

Man kunne have lavet et kompromis, fx så der godt måtte/kunne køre biler igennem om formiddagen. Og om vinteren. Man kunne jo sætte nogle hæve-sænke-steler op for enden af Storegade, så man på den måde kunne begrænse biltrafikken til bestemte tidspunkter. Og man kunne i det mindste lave et forsøg. Men nej, vejen forbliver bilernes.

Byrådet har også vedtaget at cykelstierne skal være bredere. Det er godt. Men. Til gengæld bliver fortovene smallere. Også her valgte byrådet at prioritere bilerne. Man kunne jo sagtens lave bredere cykelstier uden at gøre fortovene smallere. Men det havde selvfølgelig gjort kørebanen med p-arealerne smallere. Og byrådets flertal vil åbenbart ikke genere bilisterne. De skal fortsat have lov til at køre ind ad Storegade selvom der er udmærkede alternativer.

Selvfølgelig er det tiltrængt at gøre noget med Storegade. Men resultatet er ærlig talt skuffende.

Det er også skuffende at byrådet ikke har villet besvære sig med at spørge borgerne i Hinnerup. Måske er det kun mig der drømmer om at drikke kaffe i solen på Storegade. Men måske er der mange andre der har samme drøm. Det får vi aldrig at vide. Vi får heller aldrig at vide hvad fodgængerne mener om at fortovene nu bliver smallere.

Overdrevet 15, 8320 Hinnerup
Tidl. Byrådsmedlem for Enhedslisten