Favrskov kommunes budget 2024, idealisme eller …..?

Byrådet har nu endeligt vedtaget et budget for de næste år. En afsluttende seance hvor der ikke manglede selvros for evnen til at finde en “god balance i besparelserne”, og selvros for at lytte så meget til borgere og brugere, at man udsætter flere besparelser til 2025.

Men var besparelserne nødvendige?

Under budgetforhandlingerne var argumentet for besparelserne, at der skulle være råd til at investere i kommunale trafikanlæg.

Men under høringsperioden blev de økonomiske forudsætninger genberegnet, og man fandt et overskud på ca. 48 millioner nye kroner på den ordinære drift.

Man kunne tro at det så ville betyde, at det lyttende byråd ville fjerne de planlagte nedskæringer på undervisning, pasning af børn, bostøtte og hjælp til udsatte børn og voksne. Men selvom man fandt 48 nye millioner, så var flertallet kun villige til at fjerne nedskæringer for 2,5 millioner kroner.

At forebygge og hjælpe borgere hurtigt og på en god måde, vægter byrådsflertallet åbenbart så lavt, at flertallet hellere ville putte de nye penge i kommunekassen og i byggemodningsprojekter.

Enhedslisten står igen uden for aftalen om kommunens budget, fordi vi fortsat insistere på at sikre kernevelfærden. Enhedslisten afviser at gennemføre konkrete besparelser for 41 millioner kroner på det, vi ser som kritisk social infrastruktur. Det er afgørende, at vi har velfungerende skoler og daginstitutioner og gode tilbud, der hurtigt og effektivt kan støtte op om vores mest sårbare borgere. Når flertallet gennemfører besparelser på kritisk social infrastruktur, så betyder det stigende kommunale udgifter på længere sigt.

Med budgettet fastholder flertallet altså nedskæringer for ca. 38,5 millioner kroner på kritisk social infrastruktur, for at gemme de nyfundne millioner i kommunekassen og til byggemodning.

Konspiratorisk kunne man selvfølgeligt tænke, at De Konservative og deres borgerlige støttepartier gennemfører de unødvendige og uansvarlige nedskæringer, fordi en kontinuerlig forringelse af offentlige tilbud, etablerer et marked for private tilbud.

Nedskæringerne kunne også være begrundet i at finde penge til det velkendte sats, på at vælgerne mangler hukommelse. Hvis man op til næste valg lige kan give det hele et lille lag flødeskum, så er politikerne nok sikret genvalg.

Det er selvfølgelig også altid rart for byrådet at have frie midler i kassen, så politikerne mere impulsivt kan sætte gang i enkeltsags projekter.

Begrundelserne kan være mange…
…men ofte er virkeligheden mere enkel, måske er budgetprocessen blevet for kompleks for de folkevalgte? Måske betyder en stadigt mere lukket budgetproces, at politikerne glemmer borgernes hverdag? Måske er det bare for besværligt at skulle arbejde for at fastholde kvaliteten i den kommunale service, fordi det kræver trælse forhandlinger med andre kommuner. Det mest enkle svar er nok, at årets budget blev et komfortabelt budget. Det var i situationen nemmest at holde afstand til borgerne og at lukke øjnene for fremtiden.

Thake Fogh Cordt
Byrådsmedlem for Enhedslisten Favrskov