Hvorfor vil byrådsflertallet gøre det sværere at være frivillig i Favrskov?

I den budgetaftale som flertallet i byrådet netop har indgået, sker der desværre forringelser for Frivilligcentret. Der bliver skåret i tilskuddet, og der lægges op til at gøre arbejdsområdet snævrere. Det er træls, og jeg håber flertallet når at besinde sig.

Jeg kan se at de fleste af byrådets partier er tilfredse med budgetaftalen. Det undrer mig. Ganske vist er der mange nye og gode tiltag både mht. drift og anlæg, men der er også adskillige meget problematiske besparelser. Besparelser som vil ramme både små og store børn og også mange udsatte borgere. Jeg synes ikke det er noget at være tilfreds over.

Her vil jeg dog nøjes med at beskæftige mig med en af de mindre besparelser. Partierne har besluttet at spare 200.000 på Frivilligcentret. Det lyder ikke af meget, men det er meget på et så lille budget som Frivilligcentret har.

Partierne bag budgetforslaget er da også klar over at besparelsen kan få konsekvenser for centrets drift. De skriver i hvert fald i aftaleteksten at ”det reducerede tilskud til Frivilligcenter Favrskov vurderes at kunne betyde, at frivilligcentrets hidtidige brede tilgang til frivilligheden i Favrskov Kommune må overvejes, ligesom aktiviteter skal omlægges eller udgå.”

Det sidste er til at forstå, det betyder at aktivitetsniveauet skal reduceres. Så mens partierne bag budgettet med den ene hånd skærer ned på blandt andet børn- og socialområdet, gør de det med den anden hånd sværere at rekruttere frivillige til at hjælpe de udsatte borgere. Det er vist det der hedder dobbeltslag.

Men hvad betyder det første, det med at overveje den ”brede tilgang”? Det betyder at budgetpartierne er parat til at skrotte den mangfoldighed der indtil nu har præget frivilligcentrets arbejde og medlemsskare. Der findes ganske vist i dag kommuner hvor frivilligcentret kun beskæftiger sig med frivillighed inden for det sociale område, men centret i Favrskov har indtil nu også haft plads til frivillighed inden for kultur, idræt, natur og miljø. Det vil være slut hvis budgetpartierne opgiver den ”brede tilgang”. Og det er i sig selv endnu værre end selve besparelsen.

Det er i hvert fald ikke noget at være stolt af. Og det er ikke noget der gør det lettere eller bedre at være frivillig i Favrskov.

Jeg håber budgetpartierne tænker konsekvenserne af denne besparelse igennem, og at de laver den om. I kommunens budget er det et meget lille beløb, men det får store konsekvenser for frivilligcentret hvis besparelsen gennemføres.

Overdrevet 15, 8320 Hinnerup

Tidligere bestyrelsesmedlem i Favrskov Frivilligcenter