Pensionister og fysisk sundhed

I Bjerringbro Avis kan man læse følgende: “Favrskov Kommune har sat en pulje med penge af, i et forsøg på at aktivere flere ældre borgere til for eksempel at dyrke mere motion. Vi har søgt nogle af disse penge, for at kunne holde dette arrangement og samtidig udvide de aktiviteter, vi kan tilbyde, fortæller Ole Krogh, der sammen med Jens Henrik Madsen står bag aktiviteten “Idræt om dagen”.

Det er selvfølgelig fornuftigt og prisværdigt, at kommunen forsøger sig på profylaktisk vis at holde de ældre fysisk i gang. Det vil klart betyde besparelser på længere sigt for det offentlige, at de ældre bevarer en god fysik og et godt helbred.

Så meget mere uforståeligt og absurd er det, at Favrskov kommune nu vil opkræve betaling af de ca. 150 ældre over 65, der hidtil gratis har kunnet benytte kommunens 4 træningsfaciliteter i ydertidspunkterne, hvor de ikke benyttes af kommunens fysioterapeuter. Her overser byrådsflertallet helt deres egne profylaktiske visioner om at holde de ældre fysisk i gang. Det virker som om byrådsflertallet mener, at man skal fodre hunden med dens hale, og måske skal pensionistbetalingen oven i købet bruges til at dække udgifterne til at aktivere de ældre, som beskrevet i Bjerringbro avis.

Absurd!

Per Holm Knudsen