Både hjælp til vejlaug og serviceordning

For nylig holdt byrådets ‘privatiserings-partier’ et møde hvor de besluttede at fastholde privatiseringen, men hjælpe den på vej med en ny kommunal medarbejder der kan rådgive om hvordan man opretter vejlaug mv. Det er naturligvis en klar indrømmelse.

Så kom der en indstilling fra forvaltningen om at denne nye medarbejder skulle ansættes for tre år, og at han/hun foruden at assistere med vejlaug også vil kunne sætte en kommunal serviceordning på skinner. Denne serviceordning går ud på at kommunen sørger for at organisere vedligeholdelsesarbejdet – bl.a. ved at indhente tilbud – mens det er de enkelte vejlaug der bestiller og betaler.

Det vil være en nyttig ordning som vil komme alle kommunens vejlaug til gode – og uden tvivl spare borgerne for både besvær og udgifter, bl.a. fordi store udbud giver lavere priser end små udbud.

Imidlertid stemte flertallet i Teknik- og Miljøudvalget imod at den nye medarbejder skal ansættes for tre år; flertallet – bestående af SD, V og DF – vil kun ansætte for 1½ år. Det betyder formentlig at der kun bliver resurser til at hjælpe med vejlaug, men ikke med serviceordningen.

Det er kun en halv løsning, og jeg stemte derfor for forvaltningens indstilling om de tre år.

Jeg har set at udvalgets formand, Kurt Andreassen (V) i Midtjyllands Avis har kaldt privatiserings-processen for ren Anders And. Det kan jeg kun give ham ret i. Men hvorfor dog bidrage til at tegneserien fortsætter..

Byrådsmedlem for EL i Favrskov

18. maj 2016