Laurbjerg: En endeløs kamp for plan A bør ikke forhindre os i at arbejde på en plan B

Enhedslisten støtter og vil fortsat støtte en genåbning af trinbrættet i Laurbjerg. Vi vil stemme for enhver forbedring af den kollektive trafik overalt i Favrskov Kommune.

Ingen af blokkene, hverken blå eller rød, har formået at få en samlet opbakning til genåbningen, og det er heller ikke sikkert, at man vil få det efter næste valg. Vi tror vejen frem går gennem en alliance med de andre potentielle nye trinbrætbyer på de jyske regionalbaner – bl.a.  Søften, Jerne, Stilling, Tvis og Sparkær.

Men indtil det lykkes at få trinbrættet genåbnet, vil vi i Enhedslisten arbejde for at forbedre den kollektive trafik gennem Laurbjerg på andre måder.  Den kollektive trafik fungerer bedst, når den er godt forbundet med andre linjer og har en køreplan, der er så god, at den passer til hverdagens rutiner og daglige uforudsete situationer.

Vi vil forbedre betjeningen af bus 117 mellem Langå og Hadsten.

Først og fremmest er der behov for ordinær halvtimes drift på bus 117 mellem Langå station og Hadsten station i myldretiden morgen og eftermiddag. Det kan arrangeres som en særlig shuttlebus mellem de to stationer, eller blot ved at forlænge kørslen fra Hadsten og videre til Laurbjerg og Langå fire-fem afgange om morgenen og det samme sidst på eftermiddagen. Vi vil også arbejde for en to-timers linje i weekenden og natbusser i den forlængede weekend (torsdag til lørdag).

Denne ekstra kørsel, kunne også omfatte andre stationer, såsom Houlbjerg, og blive en slags 117 B.

Busdriften hører umiddelbart under Midttrafik, og Favrskov Kommune er derfor nødt til finansiere ekstrakørslen. Men det vil koste et meget lille beløb sammenlignet med de 10 mio kommunen har afsat til at klargøre trinbrættet i Laurbjerg.

Trinbrættet er ofte blevet præsenteret som et spørgsmål om udvikling, men det handler om mere – ikke mindst om at øge tilgængeligheden for borgerne også i de mindre byer. Laurbjerg er et symptom på et større problem i Favrskov og på landet i Danmark, nemlig den alt for dårlige (og dyre) kollektive trafik uden for de større byer.

Det handler således ikke kun om Laurbjerg, men om at sikre, at alle borgere har en nem, effektiv og overkommelig adgang med offentlig transport til kommunens offentlige tjenester og de vigtigste erhvervsområder i og omkring Favrskov.

Peder Meyhoff, Hinnerup, byrådskandidat for Enhedslisten
Clément Blain, Laurbjerg, byrådskandidat for Enhedslisten