Fremtidens Favrskov – hvordan skal det se ud?

Er du interesseret i hvordan Favrskov kommer til at udvikle sig? Hvor skal der bygges? Hvor skal der ‘fortættes’, dvs. skabes plads til flere boliger? Hvordan skal infrastrukturen forbedres? Skal vi have letbane til Hinnerup – og til Hadsten og Hammel? Hvordan bliver kommunen mere grøn – med bynær natur og flere friluftsoplevelser? Og hvordan bliver det hele mere bæredygtigt?

Det er nogle af de spørgsmål der bliver kastet op i det nye forslag til Plan- og bæredygtighedsstrategi for Favrskov. Det blev foreløbigt vedtaget på sidste byrådsmøde, nu er det sendt i høring frem til 1. august 2016 – med borgermøde om planstrategien 1. juni på Hadsten Skole kl. 19.00-21.30. Jeg håber at også du vil blande dig!
Jeg har foreløbig stemt ja til sende planen i høring; det gjorde alle byrådets partier, også selv om de fleste havde forskellige forslag til ændringer. Jeg er heller ikke enig i det hele, men grundlæggende er det dog et ret godt papir. PS! Når jeg skriver ‘jeg’, er det fordi vi slet ikke har fået diskuteret planen i bestyrelsen endnu, så det følgende står helt for min egen regning.

Jeg vil her nævne de for mig at se fem vigtigste problemer:

• Det fremgår af papiret at “Favrskov vil arbejde for, at den østjyske byregion bliver mere tilgængelig, og at mobiliteten internt i regionen og ind og ud ad kommunen forbedres” (s. 10). Det lyder måske meget godt, men i praksis handler det meget om nye og bredere veje – dog fremgår det også at kommunen både arbejder for at genåbne stationen i Laurbjerg og for at få letbanen til Hinnerup. Der nævnes sågar også muligheden for at Arriva-toget får et stop i Søften. Det største problem her er imidlertid at der intet nævnes om mobiliteten intern i Favrskov Kommune. Det er jo indiskutabelt et problem. Vi har ikke kun brug for at kunne komme til og fra Favrskov, vi skal også kunne komme rundt i kommunen – alle sammen, også borgere uden bil. Så send et høringssvar til kommunen hvis du mener der er brug for også at fokusere på de interne transportmuligheder!
  • Skal kommunen arbejde for at ‘opretholde’ eller ‘standse tabet’ af biologisk mangfoldighed? I den første version af papiret stod der at “Favrskovs natur skal danne ramme om borgernes friluftsliv og udgøre livsgrundlaget for flora og fauna. Favrskov Kommune vil arbejde for at standse tabet af den biologiske mangfoldighed”. Det er efter borgerligt pres blevet ændret til” at opretholde den biologiske mangfoldighed” ( s. 35). Det er jo helt hen i vejret, det er klart dokumenteret at den biologiske mangfoldighed i dag er mindre end tidligere. Så send et høringssvar til kommunen hvis du mener at den biologiske mangfoldighed allerede er gået tilbage, også her i Favrskov – og kom med forslag til hvad man kan gøre for at vende udviklingen! Giv Bæredygtigt Landbrug modsvar!
  • Skal den grønne korridor mellem Damsbro Mose og Søftendalen bebygges? I den seneste version af papiret er denne formulering kommet med – igen som følge af borgerligt pres – “Mulighed for fremtidig placering af boligbebyggelse på hjørnet mellem Engdalsvej og Århusvej i Søften skal undersøges” (s. 29). Hvorfor mon? Det har nok noget at gøre med hvem der ejer arealet, for det hænger i hvert fald ikke sammen med ønsket om bevare den biologiske mangfoldighed. Området adskiller ikke kun Søften og Hinnerup, men forbinder også to af områdets absolut vigtigste bynære rekreative områder, Damsbro Mose og Søftendalen, og at bygge på det virker helt absurd. Det er i øvrigt også i konflikt med ønsket om at udpege en grøn-blå struktur for kommunen (se s. 38) – man får jo ikke megen struktur hvis man hakker den tilbageværende natur op i endnu flere småstykker. Så send et høringssvar til kommunen hvis du er imod at bygge boliger i den grønne korridor mellem Damsbro Mose og Søftendalen!
  • Skal byerne vokse sammen – eller skal der sikres grønne bælter mellem byerne? I det gamle Århus Amts regionplaner var der et krav om at bevare åbne/grønne bræmmer mellem byerne. Det gælder ikke mere, og de andre partier vil ikke være med til at skrive det ind igen. Meningen er ellers dels at de enkelte byer/landsbyer kan bevare deres identitet og særpræg og dels at sikre en nogenlunde vild natur (fx kornmarker 😉 mellem de enkelte byområder. I Hinnerup-området er det fx relevant at undgå at Haldum og Haar bliver opslugt af Hinnerup, og det er – jf. ovenfor – også relevant at undgå at Hinnerup og Søften vokser sammen. Så send et høringssvar til kommunen hvis du vil bevare de åbne områder omkring byerne – og bl.a. mellem Hinnerup og Søften.
  • Skal kommunen planlægge med henblik på et fremtidigt trinbræt i Søften. Det nævnes faktisk som en mulighed i papiret, jeg mener også det vil være godt hvis Arriva-toget bliver til en egentlig nærbane med flere stop, bl.a. i Søften. Men kommunens forslag opererer med at området mellem Engdalsvej og jernbanen skal bruges til boldbaner. Jeg mener at det vil være mere fornuftigt at bruge dem til boliger – fordi et evt. fremtidigt trinbræt oplagt vil kunne placeres her. Det giver mening at have mange boliger tæt ved et trinbræt, men ikke mening i stedet at have boldbaner. Så send et høringssvar til kommunen hvis du vil have en mere fornuftig og langsigtet planlægning omkring et evt. fremtidigt trinbræt i Søften!

Men… disse fem problemer handler mest om Hinnerup-området. Det er ikke så mærkeligt for det er helt klart det område jeg kender bedst. Men du kender dit lokalområde. Og måske lægger papiret også op til kedelige forandringer i dit lokalområde. Gå derfor ind på kommunens websted – på https://favrskov.dk/sites/default/files/forslag_til_fremtidens_favrskov_2030.docx.pdf (fungerer ikke længere). Send et høringssvar til kommunen hvis der er noget du er uenig i, eller hvis du har nogle gode/bedre forslag til planen. Og send også lige en kopi af dit høringssvar til mig på [email protected], tak!

Og husk at det nok vægter mere hvis der står flere navne under et høringssvar. Så tal gerne med din nabo – eller nogle andre EL-medlemmer – om papiret og dit/jeres høringssvar!

KH Peder

Byrådsmedlem for EL i Favrskov