Økologi og natur  

Favrskov kalder sig en grøn kommune, men det grønne kommer desværre mest fra skovene. En nylig rapport fra Aarhus Universitet viser at Favrskov ligger på 56. pladsen mht. naturkvalitet. Nok trækker skovene os op, men de meget store landbrugsarealer trækker ned. I 2017 udarbejdede forvaltningen et ’grønt Danmarkskort’ kort over kommunen. Det viser hvor der er naturområder, og hvor der kan etableres flere. Enhedslisten stillede i 2017 forslag om, at der i forlængelse af dette kort skulle udarbejdes en plan for, hvordan der kan skabes flere naturområder i kommunen. Vores forslag blev stemt ned af byrådets flertal, men vi vil fortsat arbejde for at øge naturkvaliteten i kommunen – og også gøre det lettere for offentligheden at færdes i naturen til fods og på cykel.

I det aktuelle forslag til ny kommuneplan er der udlagt flere problematiske arealer til beboelse. Ét af dem, i Hinnerup Skov ved Vestergade, er siden blevet taget ud af planen, men forslaget om byggeri på hjørnet mellem Århusvej og Engdalsvej er mindst lige så slemt. Området har siden 2005 været udpeget som nyt muligt naturområde; det forbinder to af områdets vigtigste rekreative områder, Søftendalen og Damsbro Mose. Og samtidig skaber det luft mellem Hinnerup og Søften. Ejeren fik i 2011 afslag på et ønske om at bygge på grunden, men nu har et flertal i byrådet foreslået at der bygges etageboliger i en del af området. Enhedslisten har ved flere lejligheder stemt imod planen.

De vigtigste drikkevandsområder har i flere årtier været beskyttet mod nyt byggeri, men den nuværende regering har åbnet op for boligbyggeri i såvel indvindingsområder som grundvandsdannende områder. Det har allerede ført til at Favrskov byråd har vedtaget en lokalplan for udvidelse af Humlehaven i Hinnerup. Her vil de nye boliger komme til at ligge ind over et indvindingsområde hvor grundvandet er dårligt beskyttet. Enhedslisten stemte imod planen i byrådet.

I den kommende kommuneplan er det desuden meningen at der skal bygges boliger i andre drikkevandsområder, og nordøst for Søften skal et nyt erhvervsområde udlægges i et vigtigt grundvandsdannende opland. Også det har Enhedslisten stemt imod. I det nye byråd vil vi fortsætte kampen for at beskytte drikkevandet mod potentielle trusler. Vi vil derfor også arbejde for at den nye indsatsplan for beskyttelse af grundvandet i Hadsten-området bliver så effektiv som mulig. Enhedslisten foreslår derfor at der ikke bygges boliger, men rejses skov i indvindingsområderne mellem Hadsten og Hadbjerg. I en del af området kan der måske bygges et mindre antal punkthuse uden egen have og uden egne flisearealer. Det sidste vil give en bedre beskyttelse af grundvandet end traditionelle parcelhuse.

Vi ønsker generelt at mindske pesticidbelastningen fra landbrug og private haver, og vi vil således tilskynde landmænd til at omlægge til økologi. Og kommunen og dens institutioner skal prioritere køb af økologiske og om muligt også lokalt producerede fødevarer. Når kommunen køber arbejdstøj, skal det så vidt muligt være lavet af økologiske råvarer.

Det forrige byråd vedtog en vindmølleplan med kun ét nyt område, vest for Hadbjerg. Vi støtter planen, men mener godt der er plads til endnu nogle møller i kommunen. Men regeringen har bebudet at Den grønne ordning ophører i begyndelsen af 2018. Hvis det sker, står vi dog i en ny situation som kan gøre det svært for os at støtte nye store vindmøller i kommunen. Mange borgere oplever forskellige gener ved de store vindmøller, men Den grønne ordning har hidtil kunnet bruges til at støtte forskellige lokale formål, og det har gjort det lettere at ‘sælge’ nye vindmøller til lokalbefolkningen.

Mht. den konkrete plan for Hadbjerg-området ønsker vi at den sydligste mølle rykkes længere mod nord og dermed væk fra naboerne.
Skiftende regeringer har gjort det svært for kommuner at eje og drive vindmøller og solfangere, men vi mener at kommunen alligevel skal udnytte de muligheder der er. Det handler ikke kun om kortsigtet økonomi, men mere om på sigt at reducere CO2-udledningen. Derfor støtter vi også at kommunen køber/leaser eldrevne biler.