Sammenhængende kommune – liv i landsbyerne

Kommunen er ikke et administrationskontor – kommunen er for folket.

I Favrskov kommune er der allerede nogle stærke og aktive landsbygrupper, borgerforeninger, lokalråd og et fælles landsbyråd.

Alligevel hører vi fra borgerne, når vi kommer ud til møder i landsbyerne, at de er stærkt bekymrede for at der sker en skævvridning til fordel for de store byer. Og det er forståeligt, for kommuneplanen lægger op til at væksten næsten kun skal ske i de største byer. Derfor er vi i Enhedslisten også tilhængere af en fortsat debat om hvordan vi undgår den ”skævvridning”.

Fra borgerne i Skjoldelev hørte vi et ønske om egentlige rettigheder til landsbyerne. Det er en tanke som Enhedslisten bakker helt og fuldt op om.

Vores bud er at det kan blive muligt gennem et styrket nærdemokrati. Vi vil derfor arbejde for, at man fra kommunens side understøtter og motiverer til flere klyngesamarbejder i stil med det der er sat i søen som Favrskov4ren (Bøstrup, Granslev, Houlbjerg, Laurbjerg). Her har man igangsat arbejdet for fx at ”skabe overblik over og profilere landsbyklyngens ressourcer (erhverv og foreninger), så de samlede lokale ressourcer udnyttes bedre.”  Det er et arbejde som kræver store ressourcer i sig selv, men som i den grad er i hele kommunens interesse.

Vi har derfor allerede i vores indsigelse til kommuneplanen argumenteret for at dette samarbejde bør indgå i kommunens udviklingsstrategi. Og vi mener at der skal tilbydes konsulentbistand og særlige rettigheder, hvis man vælger at gøre sig mere bæredygtige ved at gå flere landsbyer sammen. Det kunne f.eks. være i form af offentlig transport, forsamlingshus, max. afstand i tid eller km til lokal skole og daginstitutioner, fællesarealer til rekreative formål, cykeladgang og såkaldte ‘landsbybusser’

Hvis Favrskov bliver kendt for sådan et positivt samarbejde mellem borgere og byråd om styrkelse af nærdemokratiet, vil det også være med til at tiltrække flere nye borgere og erhverv.

Bæredygtighed og fællesskab kan blive to sider af samme sag, fx gennem alternative boformer, genbrug af madaffald, anvendelse af regnvand, lokale energispareplaner, fælles dyrehold eller bedre udnyttelse af lokalområdets frugthaver og/eller det lokale landbrug. Vi vil derfor også arbejde for at kommunen forpligter sig til at støtte at lokale ressourcer kan udnyttes bedre i fællesskab. Det kunne gøres ved at øremærke penge der kan søges med dette formål for øje.

Andre tiltag der kan styrke landsbyerne kunne være landsbypedeller, borgerdrevne forslag og intelligente udstykninger hvor der gøres plads for byggeri der aktivt kan trække nye borgere til.

Kommunen er til for borgernes skyld, og derfor er det vigtigt at borgerne har løbende indflydelse på hvad byrådet beslutter og kommunen gør. Det er ikke nok med et kryds hvert fjerde år.

Når Favrskov Kommune er så stor, og befolkningen bor så spredt, er det svært for borgerne at overskue hvad der sker – og hvad der planlægges – uden for deres eget lokalområde. Og ofte når de heller ikke at opfange dét før det er for sent. For det meste gør kommunen ikke andet end at annoncere i den lokale ugeavis. Men der skal mere til!

Man hører ofte beklagelser over at kun få borgere møder op til borgermøde med overordnede emner som budgetter og kommuneplaner. Men til gengæld kommer der ofte mange til møder med mere specifikke emner, og vi skal have flere af den slags møder – så tæt på de berørte borgere som muligt. Der bør således holdes borgermøder når alle større lokalplaner sendes i høring, og byrådet bør invitere til visionsdebatter i samarbejde med landsbyernes lokalråd.

I 2016 foreslog Enhedslisten at det blev muligt at stille såkaldte borgerdrevne forslag i byrådet. Vi foreslog at underskrifter fra 500 borgere bosat i kommunen kunne sikre at et forslag kunne rejses. Vores forslag blev dog nedstemt, men vi mener fortsat det er en god idé. Det vil øge den politiske interesse hvis borgerne således selv får mulighed for at rejse sager.

Vi vil arbejde for at lokalrådene udvikles, så de afspejler holdningen i landsbyerne. Vi vil opfordre borgerne til at stille op, når der vælges nye lokalråd, således at der kan foretages åbne og reelle valg om pladserne i rådet.