Den kollektive trafik skal nytænkes

Den kollektive trafik rundt i kommunen er stadig ikke god nok. For de fleste kan det godt lade sig gøre at komme til Århus og de andre store nabobyer, men de fleste landsbyer har kun skolebussen. Ganske vist er de gratis for alle, men køreplanen er tilpasset skolernes behov, og de kører hverken om aftenen, i weekender eller i ferier.

Når den nuværende kollektive trafik i Favrskov ikke er bedre, er det jo fordi den koster penge. Enhedslisten vil meget gerne være med til at finde flere penge til den kollektive trafik, men pengene skal bruges fornuftigt. Der kommer en dag hvor den lokale transport i landdistrikterne kan klares af små førerløse el-busser, men det varer lidt endnu. Endnu er der ikke lavet forsøg med førerløse busser i Danmark.

Vi foreslår at man i første omgang prøver at forbedre de nuværende løsninger, først og fremmest ved at optimere Flextrafik og også at øge kendskabet til muligheden. Flextrafik kan helt sikkert betjene langt flere borgere end det allerede sker i dag.

Også de gratis skolebusser kan optimeres, fx så deres køreplaner og ruter ikke kun indrettes efter skolernes behov, men også kan tilgodese landsbybeboeres behov for at kunne besøge bl.a. biblioteker, borgerservice og butikker.

I Sønderborg Kommune har man lavet forsøg med såkaldte landsbybusser. Her stiller kommunen en lille bus til rådighed for en gruppe landsbyer, og passagererne betaler et mindre beløb for at blive transporteret med bussen. Det svage punkt er dog at det er frivillige fra landsbyerne der kører busserne, men hvis der er landsbyer her i kommunen der kan skaffe chauffører, så er det bestemt en mulighed der bør undersøges nærmere.

Rute 111 har netop været truet af nedlæggelse fordi den giver et stort underskud. Men man kan sikkert gøre driften billigere ved at køre med mindre busser. Selvom chaufførlønningerne er langt den største udgift i den kollektive trafik, så spiller bussernes købspris også en rolle. Og små busser er altså billigere end store.

For nogle år siden startede Midttrafik en helt ny rute, 124, mellem Hammel-Hinnerup-Skejby. Det var umiddelbart en succes, men den noget snørklede ruteføring gjorde at en del passager igen faldt fra. Derfor blev ruten lukket; nogle enkelte ture blev overtaget af rute 200 – der så til gengæld ikke længere kørte til Grundfør. Dermed mistede Grundfør sin kollektive trafik. I stedet for at lukke rute 124 burde Midttrafik havde indsat mindre busser så driften var blevet billigere, og Grundfør kunne have beholdt sine busafgange..

Vi foreslår også at man ændrer den måde man laver udbud på. I dag er udbuddene delt op efter hvilke behov de varetager, men man vil nok få bedre økonomi ud af at lave område-udbud, således at vinderen skal løse alle offentlige trafikbehov i et område, lige fra lokalbusser til kørsel til specialskoler og sygehuse. Det vil sikre at de enkelte vogne bliver udnyttet mere effektivt.

Enhedslisten støtter planen om at føre Århus Letbane videre til Søften og Hinnerup og senere også til Hadsten. På sigt mener vi også at der skal køre letbane mellem Århus-Lading-Hammel; det vil være den bedste måde at undgå at hele udviklingen i Favrskov kommer til at ligge i det sydøstlige hjørne.

Vi støtter også arbejdet med at gøre den kollektiv trafik elektrisk.