Blomstrende kulturtilbud for alle

I Favrskov har man et Kultur- og fritidsudvalg. Men hidtil har det mest beskæftiget sig med haller og fodboldbaner. Vi er bestemt enige i at både haller og fodboldbaner er vigtige fritidstilbud, men vi mener at der skal fokuseres bredere – og også på små idrætsgrene og kulturelle tilbud af enhver art.

Ganske vist har 2017 været et godt år for kulturen i Favrskov, dels pga. samarbejdet om Kulturhovedstad Århus, og dels fordi der i kommunens budget for 2018 er blevet afsat beløb til forskellige kulturelle aktiviteter. Det aktivitetsniveau vil Enhedslisten meget gerne fastholde og udvikle i de kommende år.

Der er især behov for flere tilbud til de unge. Men de unge skal selv være med til at bestemme, hvad de vil have. Vi foreslår at invitere de unge på skoler og ungdomsuddannelser til en temadag for at diskutere ønsker og behov. Også her er det vigtigt at se på ønsker der ikke pt. rummes inden for den traditionelle holdidræt og -sport.

Vi ønsker at forbedre formidlingen af den lokale historie. Vi har bl.a. forsøgt at få byrådet til at bevilge penge til oplevelses- og ‘formidlingsstier’ (informationsstier) i kommunen. Det kom vi ikke igennem med, men vi har ikke givet op. Det vi forestiller os, er meget enkelt og billigt idet det primært skal bestå af tavler med information om lokale seværdigheder af alle slags. Fx kan man opstille tavler der viser hvordan et rensningsanlæg fungerer, eller hvordan vandværket pumper grundvand op og sender det videre som drikkevand. Men det kan selvfølig også være bemærkelsesværdige naturoplevelser, bronzealderhøje, spor af vikingelandsbyer osv.

Vi foreslår også at Favrskov Kommune får sit eget museum – Favrskov Museum. Men vi forestiller os ikke et traditionelt museum, men mere et kombineret undervisnings- og oplevelsescenter der kan bruges både af skoler og lokale samt tilrejsende turister.

Museet skal kunne bruges til skabe forbindelser til og interesse for de forskellige seværdigheder der er i kommunen. Men det er oplagt at fokusere på det der særlig vigtigt for Favrskovs identitet.

I Favrskov kan vi oplagt lave noget med de mange herregårde, med jernbanen og den efterfølgende industrialisering der skabte det Favrskov, vi kender i dag. Men der er fx også modelbanen i Hadsten, Hagsholm voldsted og voldstedet i Norring Riis (hvor Niels Ebbesen ifølge traditionen kom fra), Socialmuseet i Norring, flere mindre landbrugsmuseer, flere lokalarkiver, nogle endda med museumslignende udstillinger, og desuden har Moesgård jo også gjort mange fund rundt om i kommunen. Og der er både gårdbutikker, kroer og spisesteder som kan have gavn af flere gæster.

Enhedslisten vil derfor foreslå at der sættes gang i udviklingen af en lokal udstillingsbygning der kan skabe forbindelser til og interesse for de forskellige seværdigheder der er i kommunen. Det må nødvendig oprettes i samarbejde med udefrakommende sponsorer; det er næppe en opgave Favrskov Kommune kan løfte alene – heller ikke selvom det må være målet at museet kan løbe rundt økonomisk.

Det kan ikke beskrives nærmere her, men vi har oprettet en facebookside hvor vi løbende vil rulle planerne ud og diskutere dem, se www.facebook.com/NielsEbbesenFavrskovMuseet/