Vi er desværre ikke med i budgetaftalen for 2016

Vi er ikke med budgetaftalen. Det er vi ikke fordi det indeholder en reduktion af grundskylden..

Sidste år var vi ganske vist med til at aftale (med alle alle byrådets partier) at byrådet kunne reducere skatten, hvis der er råderum. Det er der imidlertid ikke: Forvaltningen har lavet fremskrivning af økonomien der tydeligt viser at kommunens likviditet (og dermed råderum) vil falde gennem overslagsårene. Det betyder alt andet lige at byrådet i løbet af få år enten skal gennemføre større besparelser eller øge skatten. Det er derfor meget uansvarligt og kortsigtet nu at reducere skatten. Der bliver talt meget om at tage ansvar, men ser man på forvaltningens graf, kan man roligt sige at det kun er Enhedslisten der er ansvarlige. De andre partier skubber problemet foran sig. Det største problem er regeringens omprioriteringspulje.

Ikke alle får gavn af at grundskylden sættes ned. Det gør kun grundejerne, og da der jo er meget stor forskel på grundværdierne rundt om i kommunen, vil reduktionen især komme grundejerne i Søften og Hinnerup til gode. Alle der bor til leje får imidlertid blot en lang næse. Reduktionen vil i øvrigt i gennemsnit kun give grundejerne 349 kr. om året – og det er pr. hus. Hvis man er to der ejer et hus, får man kun det halve. For en borger i Ulstrup bliver det til 98 kr. om året. Det kan man jo dårligt nok købe et par snørebånd til sine sko for. Men til gengæld kommer kommunekassen til at mangle ca. 7 1/4 mio. kr. om året når reduktionen af grundskylden er fuldt indfaset. De første år får kommunen en lokkerabat for at sænke skatten. Men det for 7 1/4 mio. kan man ansætte ca. 15 sosu’er eller pædagoger – eller man anlægge 7 km cykelsti hvert år.

Venstre forklarer reduktionen af grundskylden med at den bl.a. skal kompensere for at byrådet for nogle år siden (før EL kom i byrådet) besluttede at privatisere en række kommuneveje. Venstre har klart nok fået kolde fødder fordi der naturligt nok har været massive protester fra de berørte borgere. Det paradoksale er imidlertid at disse privatiseringer helt overvejende er sket i de gamle Hammel, Hvorslev og Langå kommuner. I de tidligere Hadsten og Hinnerup kommuner har den slags veje i årtier været private, og der var derfor kun få veje at nedklassificere dér. Men selvom boligejerne i Søften-Hinnerup og Hadsten således slet ikke har behov for kompensation, så vil det jo alligevel være dem der får mest ud af reduktionen af grundskylden. Mere præcist får boligejerne i Hinnerup mere end dobbelt så meget ud af reduktionen end boligejerne i Ulstrup og Laurbjerg. Og næsten dobbelt så meget som boligejerne i Thorsø.

Selvfølgelig er der gode ting i budgetforslaget. Men der er altså også store besparelser.

Jeg glæder mig til debatten i aften.

Talepapir til Budget-borgermødet, Peder Meyhoff, byrådsmedlem for EL

Byrådsmedlem for EL i Favrskov